Is WD-40 een goed middel voor bijvoorbeeld een fietsketting?

Ik hoor positieve en ook negatieve verhalen...

Is het een middel om standaard in huis te hebben?

Toegevoegd na 11 minuten:
ik heb wel altijd teflon spray in huis. Is WD-40 beter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
62.5K

Het beste antwoord

Een ketting moet je invetten.
WD-40 spoelt het vet weg.
Maar een verroestte ketting krijg je helemaal goed met WD-40.
Daarna moet je hem invetten.
Het is dus de volgorde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij, helemaal gelijk:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het gebruikt als smeermiddel kun je blijven spuiten, het spoelt namelijk weg.
Maar je hebt er altijd bij die alles wat er op een etiket staat geloven, en dan gaan minnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Perfect antwoord, +

Andere antwoorden (6)

jazeker en het is voor zoveel doeleinden te gebruiken. Kraakt of piept er iets, WD-40 erop. Wij gebruiken het al jaren en zouden onthand zijn zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Volgens de firma zelf:

Wat kan WD-40 Multispray?

Wanneer het piept, kraakt, vastzit of roest dan moet je WD-40 gebruiken!
WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:

* roestverwijderaar
* smeermiddel
* contactspray
* reiniger
* corrosiepreventiespray
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Voor fietskettingen kan je het beste dikke smeervetten gebruiken zoals kogellagervet/consitentenvet.
Als je een open oppervlakte hebt en het smeermiddel moet er voor langere tijd op zitten (je wilt niet om de paar dagen je ketting opnieuw invetten) gebruik je dikkere smeermiddelen.

WD 40 is meer een glij middel, deze gebruik je voor in de regel meer voor materialen die over elkaar heen glijden.

Natuurlijk kun je wd40 gebruiken voor je ketting, maar je zal het vaker moeten gebruiken. Dit zelfde geld voor cilinder sloten. Op de verpakking van WD 40 staat dat deze ook in cilindersloten kan, alleen is het op langere termijn niet raadzaam. WD40 houd vuil vast en dan zal het slot na langere tijd vast gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met wd-40 houd je je ketting mooi schoon en goed gesmeerd. kijk je ketting regelmatig na en houd de ketting schoon en gesmeerd.
kies niet voor vetten van welke soort ook, ze trekken vuil aan en geven dikke smeertroep.

ben zelf al jaren heel tevreden oven gebruik van wd-40 op mijn fietsketting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet als je dunne olie gebruikt, Ipv dik vet. met ketingkast is dat geen probleem maar zonder kan je beter wat olie gebruiken is mijn ervaaring:)....maar WD-40 is wel makelijker XD
ja is uitstekend voor je ketting en alle andere bewegende onderdelen van je fiets.(of moeren etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed spul, maar ik gebruik teflon spray voor mn fiets