waarom heb je bij schroeven streepkoppen en kruiskoppen?

is het niet veel makkelijker om 1 vorm af te spreken
?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (5)

In feite is er nu al een standaard. De nieuwere kruiskopschroeven hebben ook een streep zodat beide typenschroevendraaiers erin passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van 't materiaal en de toepassing, is de ene keer een kruiskop en de andere keer een streepkop beter.
Een kruiskopschroef kan je bijv. steviger vast zetten, maar de kop raakt eerder beschadigd. Het is net zoiets als bij banden: de ene keer zijn zomerbanden beter en de andere keer zijn winterbanden beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hm.. er zijn wel meer types..
http://resources.tannerbolt.com/articles/what-type-of-screw-is-this/

De reden is dat elk type zo zijn voordelen heeft. De platte bek was er het eerste, maar levers weinig grip. Voordeel is dat je ze met veel gereedschappen uit kan draaien. Kruiskop heeft meer grip & kan je dus meer kracht op zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal begint het met een vorm die door een producent van machines of apparaten wordt ontwikkeld. Later wordt het dan een "standaard".
De kruiskop heet oorspronkelijk een Philips-schroevendraaier. Een Torx is begonnen als een Renaultschroevendraaier. Gezien ze elk hun eigen voordeel hebben, is het niet waarschijnlijk dat er ooit modellen zullen verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat elk model ook wel zijn eigen nadelen kent. Een kruiskop schroef heeft als nadeel dat hij buiten in de weersomstandigheden erg veel roest kan krijgen, waardoor een kruiskop schroevendraaier niet veel grip meer kan krijgen om de schroef te gaan draaien. Ook kan er verf komen in de kruiskop, of kan de kruiskop dolgedraaid worden.

Een Philips kop (streep koppen), heeft ook wel deze nadelen maar een enorm voordeel hiermee. Want als je met een schroevendraaier flinke klap op de schroef geeft, dan kan je roest, verf uit de sleuf slaan. Hiermee kan de schroef toch weer een beetje gedraaid worden. Ook kan je eenvoudiger een nieuwe sleuf maken in de schroef.

Bovendien zijn er verschillende schroeven omdat er verschillende wensen zijn. Ook heb je nog torx schroeven, en veiligheid schroeven in allerlei vormen en maten. Puur bedoeld om het moeilijker te maken omdat het niet met standaard gereedschap te gebruiken is.