Hoe moet ik kaarsen maken?

Ik wil graag kaarsen maken van kaars restjes. Maar weet niet hoe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

Pan wat er op het vuur, daarin een kleiner pannetje met de stompjes kaarsen (au bain marie) en deze laten smelten. Een goede lont ergens vandaan zien te halen (van katoen) of wat ik ook wel eens deed, een dunnen of gebroken kaars in het midden. Als je veel hebt kun je voor de druipmethode kiezen, dan laat je steeds even de katoenen draad in het gesmolten vet en haalt hem er direkt weer uit, zo wordt de kaars steeds dikker.

Heb je minder dan zoek je een hittebestendige pot die van boven niet naar binnen loopt (model bloempot), kaars of lont in het midden en volgieten. Vaak walmen deze kaarsen wel erg.

Toegevoegd na 21 seconden:
wat er = water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men neme een lange lont. Apart kopen of idd van een oude gebroken lange kaars gebruiken.
De restjes kaars au bainmarie laten smelten.
Vervolgens neem je een melkpak di je aan de bovenkant openknipt, gewenst naar grote.
Onderin maak je een heel klein gaatje waar je de lont doorheen haalt. Vervolgens leg je er een knoopje in. Aan de bovenkant van de lont maak je een stokje van die kan rusten op de bovenkant van de melkpak.
Je giet het gesmolten kaarsvet in het pak en laat het minstens een dag staan. Waarschijnlijk kun je het ook wel in de koelkast zetten maar dat heb ik zelf nooit gedaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude kaarsen smelten,
Een metalen koker nemen.
Boven de koker het lont vastknopen, lont in het midden hangen en door middel van een verzwaring onderaan strak laten trekken.
Beetje bij beetje, laagje voor laagje de paraffine in de koker gieten.
Steeds wachten tot het vorige laagje is gestold.
Leuk te maken als je verschillende kleuren gebruikt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik een oud blik (van soep ofzo)
doe dat blik in een pan met water en verwarm het tot het kaarsvet gesmolten is (als het te heet is is het kaarsvet te dun en te koud krijg je klonten)

dompel het kaarslont even in de pan en laat het daarna minimaal 30 seconden uitharden voordat je hem opnieuw in het vet dompelt. (als je dit te snel doet kan de hele kaars van de lont af vallen)
als je aan de lont een haakje knoopt kan je de kaars even laten drogen aan een wasrek. Zo kan je meerdere kaarsen tegelijk maken.

je kan ook kaarsen maken met een gietvorm.
darvoor kan je bijvoorbeeld een oud frisdrank flesje gebruiken.

wat ook heel mooi is: prik een gat in de grond (bij voorkeur wit zand) hang daar een lont in en giet het gat vol met kaarsvet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe je kaarsen kan maken is in de vorige antwoorden al goed uitgelegd'ik wil graag nog even toevoegen dat lont bij veel hobby winkels te koop is of bij een kaarsen makerij want het resultaat van al je moeite staat of valt bij een goede lont
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
As je al een kaars hebt steek die aan in een bakje krijg je kaarsvet je hebt een londje en doet die erin en wilkelt ff rond en je hebt een kaarsie XD