Hoe krijg ik de wasmachine op een normale kraan aangesloten?

Ik wil graag op de kraan van een fonteintje in de wc via een koppelstuk de vaatwasser op aan sluiten. Welk koppelstuk heb ik nodig en waar zijn deze verkrijgbaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Verwijder de fonteinkraan, en draai in de vrijgekomen muurplaat een y splitsstuk 3x 1/2"
draai vervolgens in 1 van de 2 aansluitingen een wasmachine kraan voorzien van 1/2"in de muur naar 3/4"schroefdraad aan de slangzijde ( met terugslagklep zodat het water met zeep niet kan terugstromen in je leidingnet )
Daarna in de 2e aansluiting weer je fonteinkraan.
Meet voor je ea gaat kopen de aansluiting in de muur,hier moet waarschijnlijk een verloopstukje in van 3/8"naar 1/2"aansluiting.
Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Welk koppelstuk je nodig hebt, is afhankelijk van je kraan. Bij de ijzerwarenhandel hebben ze de verschillende koppelstukken te koop. Neem evt even een foto van je kraan mee en meet van tevoren even de diameter van je kraanopening op.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het meest adequate is het vervangen van de kraan waaraan de slang kan woren geschroefd.De huidige kraan met een noodpplossing geeft kans op lekkage,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige verstandige oplossing is een kraan monteren met schroefdraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo goed als altijd zul je de kraan van het fonteintje moeten( laten ) vervangen. Daar past n.l. geen waterslot of koppeling op. Je kunt bij de Gamma, Karwei, of loodgieter terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan via verloopringen naar de wasmachine slang verlopen. Eerst moet u kijken welke schroefdraad maat de fonteinkraan heeft. Als er een perlator zit dan is dit M22.
Ervan uitgaan dat het om M22 gaat dan heeft u een verloopring nodig van M22 binnendraad naar 3/4 buiten draad. Nu kunt u de wasmachine slang aansluiten op het fonteinkraantje. (zie link voor een voorbeeld van een verloopring)

Toegevoegd na 4 minuten:
Let op : eigenlijk mag u een wachmachine niet aan sluiten op een andere kraan dan een beluchterskraan. Een beluchterskraan heeft om te beginnen een beluchter in de kraan zitten en deze haalt het lucht uit de slag. Omdat een wasmachine niet altijd water gebruikt kunnen er lucht bellen ontstaan in de slang. de waterpomp in uw wasmachine is hier niet zo blij mee.
Ook hebben de nieuwe beluchterskranen een keerklep. dit voorkomt dat er water terug kan in u drinkwater systeem.
Dit kan wel eens voorkomen als u waterpomp van uw wasmachine op hol slaat. en het water (dat gebruikt is met wassen) terug pompt in uw drinkwater systeem.