Mag je het wettelijke retour beleid aanpassen?

Als er bij een faillisement veiling staat dat je geen aanspraak kan maken op het wettelijk retour beleid is dat wettelijk dan ook zo dat dat niet kan. Kunnen ze zomaar de wet veranderen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Winkelen
ronron1212
6 jaar geleden
n de Richtlijn is er voor gekozen om alleen nog producten die zijn gekocht op een openbare veiling uit te zonderen van het herroepingsrecht. https://ictrecht.nl/2012/05/24/verandering-door-nieuwe-europese-richtlijn-consumentenrechten-2-online-veilingen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is ook redelijk logisch dat voor faillissementsveilingen een uitzondering geldt op het herroepingsrecht: - het failliete bedrijf houdt uiteindelijk op te bestaan. Daarvoor moeten alle goederen op korte termijn worden verkocht, zodat de schuldeisers kunnen worden afbetaald (al dan niet gedeeltelijk, en sommigen krijgen in bepaalde gevallen ook helemaal niks). Het herroepingsrecht zou dit proces onnodig vertragen;
- doorgaans worden er hoge kortingen gegeven op producten die worden verkocht uit een faillissementsboedel. Daartegenover staat dus het hogere risico dat je het geld niet terugkrijgt, mocht er wat mis zijn met het product. Maar als er niks mis is (de kwaliteit hoeft nl. absoluut niet minder te zijn), dan heb je een goed product voor weinig geld.
ronron1212
6 jaar geleden
@pieter1986 failliete bedrijf is er niet meer het is al opgehouden met bestaan van daar een veiling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212, dat is pas aan het einde van een faillissement, als de boedel verdeeld is.
http://www.wetrecht.nl/faillissement/
ronron1212
6 jaar geleden
@pieter1986 na dat een bedrijf failliet is verklaard neemt een curator de zaak in handen en zorgt voor de verkoop en afhandeling van de zaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron, je laatste opmerking klopt als een bus. Maar dat is dan ook omdat de eigenaren c.q. vennoten c.q. bestuurders beschikkingsonbevoegd zijn geworden, dus niet meer zelfstandig rechtshandelingen t.a.v. de organisatie kunnen verrichten zonder toestemming van de curator. Dat wil niet zeggen dat de organisatie zelf niet meer bestaat. Het kan zelfs nog zijn dat de curator de organisatie zelf nog enige tijd voortzet, in het belang van de boedel.
ronron1212
6 jaar geleden
@pieter1986 dan bestaat de onderneming dus niet meer de naam alleen nog. De curator beheert en probeert zoveel mogelijk geld te verdienen voor de crediteuren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een bewering. Kan je dit ook aantonen vanuit bijv. de Faillissementswet, of vanuit een andere bron?
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.faillissementsdossier.nl/nl/wat-is/1/wat-is-een-faillissement.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*Zucht* Laat maar.

Antwoorden (1)

Ja. Bij faillisement veiling geldt de regel: Gekocht is gekocht. Geen garantie, geen recht op ruil etc. etc.