Wat kun je doen wanneer een tweedehands item beschadigt blijkt te zijn en ik niet mag reclameren?

Kocht een tweedehands item via de site handelssite VNTG. Bleek helaas beschadigd. Verkoper wil het niet terug nemen noch restitutueren en zegt dat betalen voor levering acceptatie is van het item. Deel van de schade was weggewerkt en werd zichtbaar bij reiniging. Schade was niet zichtbaar in advertentie noch in opgevraagde foto's.

Wat zijn mijn rechten in deze en hoe kan ik deze doen gelden?

tinus1969
2 jaar geleden
Het effectiefst is waarschijnlijk een negatieve recensie op de site zetten.
Antoni
2 jaar geleden
De schade was onzichtbaar, deze kan weer onzichtbaar worden gemaakt en ze heeft geen negatieve invloed op de werking van het product? Dan lijkt het mij, ondanks de rechten die je hebt op een goed product, onnodig om je er heel druk over te maken. De verkoper had jou beter moeten informeren, dat is waar, maar verder lijken er mij geen problemen te zijn.
harke
2 jaar geleden
Het betreft forse schade aan de tafelpoot en krassen op diverse plekken.

Antwoorden (2)

“Betalen voor levering acceptatie is van het item” = dat is onzin, dat heeft geen wettelijke basis.

Als een product bij aflevering niet voldoet aan de redelijke verwachtingen van de koper, is er sprake van non-conformiteit. De redelijke verwachting wordt onder andere ingekleurd door de koopovereenkomst en hetgeen door de verkoper is medegedeeld. Op zijn minst mag verwacht worden dat het product geschikt is voor normaal gebruik.
Voor tweedehands producten gelden dezelfde regels als voor nieuwe producten. Ook tweedehands producten moeten voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper mag hebben. Ook bij de koop van een tweedehands product worden de verwachtingen ingekleurd door hetgeen is opgenomen in de overeenkomst, de mededelingen door de verkoper en de prijs. Logischerwijs mag men van tweedehands producten minder verwachten dan van nieuwe producten en moet men rekening houden met het feit dat er hoogstwaarschijnlijk gebreken kleven aan deze producten.
In dit geval zal wel een rol spelen om welk artikel het gaat. Een krasje op een scheerapparaat zal minder belangrijk zijn dan een kras op een vaas.

Als er sprake is van een consumentenkoop (waarbij een professionele partij iets verkoopt aan een consument) biedt de wet de mogelijkheid tot ontbinding van de overeenkomst of tot vermindering van de prijs naar evenredigheid met de non-conformiteit.
2 jaar geleden
De koop kun je ongedaan maken.
Het betreft een verborgen gebrek - een mankement dat de koper niet bekend was op het moment dat de koop werd gesloten. Een verborgen gebrek betekent: ontbinding van de koopovereenkomst.
De verkoper kan hier niet onderuit komen door te stellen: betaling voor levering is acceptatie van het item. De verkoper kan misleiding worden verweten: een onjuiste voorstelling van zaken. Een overeenkomst die bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar.
Bron: Burgerlijk Wetboek