heb ik met mijn product uit de webshop uitzondering van recht op retour?

Mijn product is bijna online in de verkoop. Het betreft een wijnfles zonder vloeistof met daarin hetgeen waar het om gaat (de activiteit welke zorgt voor een mooi moment/beleving dmv de teksten die je hier leest) De fles is afgesloten met een kurk. wanneer je de kurk er daarna weer op doet zou het geen gebruikssporen hoeven achter te laten. Zorgt dit voor een uitzondering van retour net als bij het lezen van de krant. Op de site waar het wordt verkocht staat goed en duidelijk omschreven en mede een foto van waar het om gaat. Zou ik kunnen vermelden dat er geen sprake van recht op retour is na een succesvolle betaling. net als bij andere uitzonderingen van recht op retour?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K
SentWierda
2 jaar geleden
Alle artikelen met gebruikssporen (zichtbaar of onzichtbaar) mogen niet worden geretourneerd. Gekocht is gekocht.
Een krant is niet een goed voorbeeld. Want dit voorbeeld suggereert dat het niet geldt voor tijdschriften en boeken. Maar het geldt wel degelijk voor tijdschriften en boeken. En het geldt ook bijv. voor kleding en schoenen. Dat veel mensen zich hier niets van aantrekken en toch retourneren, is uit te leggen als misbruik van vertrouwen. Een verkoper kan zo'n retourneerder op een zwarte lijst plaatsen.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Is het product in de fles op speciaal verzoek samengesteld? Of zijn het "standaard" teksten?

Antwoorden (1)

Nee, hiervoor geldt geen uitzondering. Je zou een stickertje over de kurk kunnen plakken. Dan kun je bij het artikel vermelden dat de koper de verzegeling niet mag verbreken om het retourrecht te behouden.
Voor kranten geldt het retourrecht inderdaad niet, maar wel voor boeken.
Voorbeeld: hoe zou jij het vinden als je iets te goeder trouw terugstuurt en de zending wordt niet geaccepteerd omdat de verkoper zegt dat - zonder gebruikssporen - het artikel geopend zou kunnen zijn? Ik denk niet dat je ooit nog iets bij deze verkoper bestelt.
Dat weegt mijns inziens niet op tegen die ene keer dat je wat onkosten maakt omdat iemand de fles wel open heeft gemaakt.