Waarom kan ik een zending niet terugsturen na het openen van de doos?

ik heb zojuist een elektrisch product gekocht, Daarbij 2 banden tape met print doorgesneden om het te openen, En nu zegt de leverancier dat hij het niet terug kan nemen omdat de zegel verbroken is. Ik vraag me dan af. Wat valt allemaal precies onder een zegel. Ik zou toch moeten kunnen kijken of het product mij bevalt of zelfs kunnen zien of het juiste product er wel in zijn volledigheid in zit?

Powergen
2 jaar geleden
Om wat voor elektrisch product gaat het?
LeonardN
2 jaar geleden
Kan je wat meer informatie geven? Via welke methode heb je het gekocht?
-Kopen in een fysieke winkel.
-Kopen via webwinkel, of telefonisch (koop op afstand). Wat voor product heb je exact gekocht? Als het koop op afstand is, heb je 14 dagen bedenktijd. Je mag dan de doos openen en het uittesten. Uittesten is wat anders dan uitvoerig gebruiken.
"Zegels verbreken" van een verpakking is geen argument in die zin (bij koop op AFSTAND!) bij elektrische voorwerpen (wel bij andere goederen). https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen
HoeDan123
2 jaar geleden
Cd’s, dvd’s en andere dragers met audio- of video-opnamen of software waarbij de inhoud gemakkelijk kan worden gekopieerd zonder dat dit kopiëren de staat van het origineel beïnvloed kunnen het beste verzegeld worden verzonden. Zodra de klant deze verzegeling verbreekt, verliest hij namelijk zijn herroepingsrecht. Als het product niet verzegeld is, geldt het herroepingsrecht als normaal. Dit geldt ook voor producten die om hygiënische of gezondheidsredenen niet geretourneerd kunnen worden. Verbreekt de klant de verzegeling, dan kunnen deze producten niet geretourneerd worden. Denk daarbij aan vitaminepillen, erotische artikelen etc.
Ik vind dat de bovengenoemde producten een goede reden hebben om ze niet te openen , En je daardoor kan spreken van verzegeling d.m.v. een sticker of iets.
Maar 2 bandjes plastic tape met print van de fabrikantsdoos van bijv een scheerapparaat kun je toch geen verzegeling noemen?
HoeDan123
2 jaar geleden
Het is een ''startracker'' Een motortje die met de aarde mee draait voor sterfotografie.
Ik heb het online besteld en dus inderdaar recht op 14 dagen bedenktijd.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN bij cd of spellen of muziek mag dat niet het zegel geeft de garantie dat je niets hebt gekopieerd waardoor je dus een gratis product hebt gekregen
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212 Correct, vandaar ook dat ik de zin zo schreef zoals ik hem schreef. Lees hem nog eens. En dan is die zin nog niet goed want scheerapparaten vallen er ook buiten vanwege hygiënische redenen. In de wet staat dat de bedenktijd vervalt in de volgende situaties:
U verstuurt het product verzegeld en de consument verbreekt de verzegeling. U moet de consument wel vooraf laten weten dat daarmee de bedenktijd vervalt. Het kan hier gaan om: producten die niet kunnen worden teruggestuurd om hygiënische of gezondheidsredenen: bijvoorbeeld een tandenborstel of scheerapparaat
gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s en cd’s
=== Maar voor een "startracker" zie ik niet in waarom dat niet teruggestuurd mag worden.
Overigens mag je zoiets dan maar beperkt gebruiken.
HoeDan123
2 jaar geleden
LeonardN. Wat betreft het scheerapparaat ben ik inderdaad wat te snel geweest met een juist voorbeeld.
Ik heb het dezelfde dag nog terug gestuurd zonder gebruik.
Wat nu als de leverancier toch weigert het retour te accepteren, Moet ik dan een juridisch loket inschakelen of iets?
LeonardN
2 jaar geleden
@HoeDan123 Welke verkoper is dit? Kan je de voorwaarden linken?
Sommige verkopers zetten daar zelfs dingen in die niet eens mogen en waarvoor ze een boete kunnen krijgen.
Ze stellen dan soms zelf uitzonderingen die helemaal niet mogen.
https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/
LeonardN
2 jaar geleden
"Wat nu als de leverancier toch weigert het retour te accepteren, Moet ik dan een juridisch loket inschakelen of iets?" Bekijk/gebruik gewoonweg eerst de conceptbrieven die de consumentbond e.d. aanbieden.
Vaak zullen verkopers wel over stag gaan als ze inzien dat je de juiste argumenten aanvoert.
Anders kan je idd juridisch advies inwinnen, maar ook zij geven eerst en aantal andere opties voordat je echt met een rechtszaak begint.
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/kopen-in-het-buitenland/
HoeDan123
2 jaar geleden
LeonardN Bedankt voor de info en links. https://www.robtics.nl/nl/content/3-terms-and-conditions-of-use Duidelijk wel wat eigen regeltjes opgesteld.
7 dagen retourtijd wat gewoon 14 is, En dus Het recht proberen te ontnemen de doos te openen terwijl dit geen uitzonderlijk product is.
LeonardN
2 jaar geleden
Daarnaast zijn hun voorwaarden al niet in overeenstemming met wat jou verteld wordt.
Maar idd de voorwaarden zijn voor een heel deel tegen de wet in en ongeldig.
Leuk voor een rechter om daar eens naar te kijken, of iig een consumentenorganisatie.

Antwoorden (1)

Wat mag je met het product doen tijdens de 19 dagen bedenktijd bij online-aankopen?

Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wilt houden. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag de verpakking openmaken om het product te bekijken, mits je dit netjes doet.

Je mag het product niet daadwerkelijk gebruiken als je nog niet weet of je het houdt. De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.

Sommige producten mag je, indien deze verzegeld verpakt zijn, niet uit hun (laatste) verpakking halen. Dat betreft zaken als CD's e.d. omdat kans groot is dat een groot deel na een illegale kopie terug gestuurd zou worden.
.
Oeps... ik zie dat ik een typefout heb gemaakt... die 19 dagen bedenktijd moeten uiteraard 14 dagen zijn..
Toegevoegd op 01 juli 2021 09:18: tekst