Hoe werkt de garantie bij een product gekocht op Vakantieveilingen.nl?

Hallo allen,

Ik heb onlangs een nieuw horloge gekocht via Vakantieveilingen.nl, een Rotorcraft. Rotorcraft biedt een garantie van 2 jaar aan op hun horloges.
Maar ik heb mijn Rotorcraft via Vakantieveilingen.nl gekocht, dus vraag ik mij af, mocht mijn horloge kapot gaan binnen de garantieperiode. Hoe zou de garantie in z'n werk gaan? Heb ik nog steeds 2 jaar garantie en is mijn bestellingsbewijs via Vakantieveilingen.nl valide?

Alvast bedankt en fijne koningsdag!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Er zijn meerdere soorten garantie: verkopersgarantie, fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Verkopersgarantie en fabrieksgarantie krijgt of koop je soms bij het product. Maar wettelijke garantie hebt u altijd bij een aankoop. Dat staat in de wet.
Rotercraft bied dus 2 jaar fabrieksgarantie.

Gaat de horloge eerder stuk gaat dan je zou mogen verwachten? En het is niet je eigen schuld? Dan hebt je volgens de wet recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper. Ook als er niks over garantie van de verkoper of fabrikant op het aankoopbewijs staat. Want u je hebt deze rechten volgens de wet. Dit is de ‘wettelijke garantie’.

Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet. Dus bij een kapot horloge moet Vakantieveilingen.nl garantie verlenen.
Mocht er twijfel zijn of het wel garantie is (en/of Vakantieveilingen.nl geeft niet thuis) dan kan je binnen de 2 jaar dan ook nog rechtstreeks bij Rotorcraft terecht.

Samengevat: verkoper Vakantieveilingen.nl is je aanspreekpunt voor garantie. Van een goed horloge zou ik verwachten dat deze jaren zonder mankementen meegaat; daar zou zeker 2 jaar garantie door de verkoper op moeten zitten.
Dus fijn dat Rotorcraft 2 jaar garantie geeft, maar dat zou overbodig moeten zijn.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor de uitgebreide uitleg!
ronron1212
2 jaar geleden
@Utrecht vakantie veilingen is een veilingsite en geen verkoper. De verkopers zetten iets op die site dus die verleend de garantie.
Utrecht
2 jaar geleden
@ronron1212
Wat jammer dat je je reactie niet eerst even controleert voor je een min geeft.
Vakantieveilingen.nl is wel degelijk de verkoper; het is geen Marktplaats.
Check hun website maar: bij de items staat geen andere verkoper vermeldt. Je bent geregistreerd bij vakantieveilingen en je biedt én betaald aan hen.
Ze geven ook zelf aan dat je bij hen moet aankloppen mocht een artikel defect raken. https://www.vakantieveilingen.nl/service/article/75000006581/75000023162 Als koper heb je een overeenkomst met Vakantieveilingen.nl dus zij zijn wel degelijk de verkoper en dus verplicht de garantie te verlenen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Utrecht jammer dat jij niet verder kijkt je betaald aan vakantie veilingen maar de gene die het aanbied om te veilen is de verkoper. Die is verantwoordelijk voor de verzending en de kwaliteit. Heb al eens een probleem gehad en ben toe ook door de leverancier geholpen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Utrecht het is bijna net als bij bol.com meerdere aanbieders maar verkopen via Bol maar de verkoper is en blijft de aanbieder en niet Bol.
Utrecht
2 jaar geleden
Ik koop niet op Vakantieveilingen dus heb ze nooit iets betaald.
Blijft dat ze zelf aangeven dat je bij hen moet aankloppen mocht een artikel defect raken.
In tegenstelling tot bol.com is ook nergens een naam van een andere aanbieder dan Vakantieveilingen.nl te zien. Anyway; de verkoper is verantwoordelijk voor garantie, niet de fabrikant. En het bestellingsbewijs lijkt is dit geval van Vakantieveilingen.nl e zijn. https://www.vakantieveilingen.nl/service/article/75000006581/75000023162
ronron1212
2 jaar geleden
@Utrecht je moet even verder kijken dan zie je wie de aanbieder is en je krijgt ook een factuur van de aanbieder.
Vakantieveilingen.nl is de verkoper van je product en is daarom verantwoordelijk voor de wettelijke garantie. Als het product kapot is gegaan tijdens normaal gebruik, dan moet je via hun site een contactformulier invullen, het liefst inclusief foto's en/of video.
Naast de wettelijke garantie biedt de fabrikant Rotorcraft 2 jaar fabrieksgarantie. Hiervoor is de verkoper, in dit geval dus Vakantieveilingen.nl, niet verantwoordelijk. Als je product kapot gaat, en de wettelijke garantietermijn is verlopen, moet je voor de fabrieksgarantie contact opnemen met de klantenservice van Rotorcraft. Zij bekijken of het horloge gerepareerd kan worden, of dat deze vervangen moet worden door een niieuw exemplaar.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@AnnBoo8146 Het platform kan je daar voor gebruiken maar de factuur krijg je van de aanbieder en niet van vakantieveilingen.