Online besteld product defect, ben ik verplicht om te retourneren via fysieke winkel?

Ik heb online een product besteld via de webshop van de Hema. Binnen aan maand is het artikel al stuk. Factuur en foto’s aangeleverd bij klantenservice. Zij geven aan dat ik naar de winkel moet gaan.
Nog even los van de Corona-maatregelen, moet ik een ondeugdelijk online gekocht product naar hun fysieke winkel brengen en zelf (de benzine- en parkeer)kosten maken? Dit lijkt me toch niet de bedoeling?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.9K
Thecis
2 jaar geleden
Het lijkt me een redelijk verzoek. In het andere geval zit je met verzendkosten. Of mis ik wellicht iets?
Pieterke
2 jaar geleden
Normaal gesproken kun je bij een DHL servicepunt je Hema artikelen terugsturen. Wellicht is de reden dat men dit gezegd heeft omdat niet alle servicepunten open zijn in deze coronatijd.
SentWierda
2 jaar geleden
Het lijkt me onredelijk om de Hema meteen maar de zwartepiet toe te spelen.
Hema is vooral een fysiek bedrijf met vele vestigingen.
Met online een Hemaproduct kopen neem je bewust een extra risico omdat je het vervoer van distributiecentrum naar jouw woning hebt uitbesteed. Onderweg gebeurt veel (zoals: stapels pakjes vallen om) en wie weet wat in dit geval onderweg kan zijn gebeurd?
Had je het product in de winkel gekocht, dan was je zelf verantwoordelijk geweest voor het transport naar jouw woning. En bij stukgaan had je ook zelf de kosten gehad van het terugbrengen.
Inekez1
2 jaar geleden
@thecis, verzendkosten voor retour betaal je zelf als je het product terugstuurt omdat je het niet leuk vindt of om andere reden niet wil houden. Als het kapot gaat en je doet een beroep op de garantie, dan gelden andere regels. Het product dient dan kosteloos (voor de koper!) te worden vervangen. Verzendkosten of transportkosten zijn dan voor rekening van de verkoper.
Inekez1
2 jaar geleden
@sentwierda, als Hema zaken wil doen vanuit een fysieke winkel met de voorwaarden van een fysieke winkel, dan mag dat natuurlijk. Maar op het moment dat er een webwinkel is en men via die webwinkel een bestelling doet, dan gelden de wettelijke regels die zijn opgesteld voor ALLE webwinkels. Hema maakt daarop geen uitzondering. Bij garantie (vroegtijdig kapot buiten je eigen schudl) heb je gewoonweg recht op kosteloos herstel of vervanging.
SentWierda
2 jaar geleden
@KZO. Het moet een koffiezetapparaat zijn .
Zo niet, wat is het dan?
paulus811
2 jaar geleden
Onzin, je kunt een retourlabel printen en terugsturen naar de Hema. Heeft me 5 seconden gekost om uit te zoeken...
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De Hema blijft bij dit standpunt: “ Productklachten dienen in de winkel opgelost te worden. daar kun je je geld terugkrijgen of een vervangend artikel ontvangen.”
SentWierda
2 jaar geleden
@KZO. In dit geval lijkt de Hema toch echt het gelijk aan haar kant te hebben.
De Hema is voor bijna 100% een fysieke winkel en dat je via de webwinkel iets hebt gekocht betekent niet dat de Hema het via de webwinkel moet afhandelen. De webwinkel is in dit geval een enorm lange en onnodige omweg om een klacht af te handelen terwijl het rechtstreeks in een winkel op eenvoudige wijze kan.
Wees blij dat er een fysieke Hema in de buurt is - grijp die kans.

Antwoorden (1)

Als het product buiten jouw schuld vroegtijdig kapot is gegaan, dan heb je recht op garantie. Het product moet dan kosteloos (voor jou) worden gerepareerd of vervangen. Als jij niet op fietsafstand van een Hema filiaal woont (of het product is te groot/zwaar voor een fiets), heb je dus kosten voor vervoer en eventueel parkeren. Die dienen door Hema vergoed te worden. Is zelf naar de Hema gaan geen optie voor jou, dan zul je met Hema moeten overleggen hoe je het product kunt terugsturen. Risico daarbij is wel dat je de kosten voor het retourzenden moet voorschieten en niet terugkrijgt als blijkt dat het product kapot is gegaan door verkeerd gebruik.

Dat Hema voorstelt om met het product naar een fysieke winkel te gaan, is waarschijnlijk zodat men ter plekke kan bepalen of het onder garantie valt of dat het eigen schuld is. Alleen als het onder garantie valt (buiten jouw schuld kapot) heb je recht op vervanging van het product of geld terug, en teruggave van gemaakte kosten voor het terugbrengen. In geval van parkeerkosten is het dan wel de bedoeling dat je alleen parkeert om naar de Hema te gaan en dus niet urenlang in een parkeergarage staat. Gemaakte kosten zul je wel zelf moeten aantonen, bewaar dus je bonnetje van de parkeerautomaat.

Terugzenden via ups kan alleen bij artikelen van maximaal 20kg en maximaal 80cm. Misschien is jouw artikel te groot daarvoor en moet je om die reden zelf naar de fysieke winkel.

Kom je er niet uit met de winkel en/of de klantenservice, dan kun je een klacht indienen.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Hema stelt de voor beide partijen gemakkelijkste oplossing voor: naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel gaan. Kan veel gedoe achteraf besparen over de mogelijke schuldvraag. Vanuit het distributiecentrum verstuurde pakketten willen nogal eens omvallen - een smak maken - onderweg. Bij kledingstukken is dat niet erg, bij een koffiezetapparaat kan dat -vroeg of laat- verkeerd uitpakken.