Mag een winkel je meerdere malen terug laten komen met een nieuw apparaat dat niet goed werkt?

Wij hebben online een Senseo bij Expert gekocht. Na 1 x koffie zetten liep na een tijdje het hele apparaat leeg. We hebben de senseo teruggebracht, maar na twee weken konden we hem ophalen en kregen de melding dat er niks mis was met het apparaat. Thuis liep hij na 1x koffie zetten wéér leeg. Ondertussen is onze tafel ook kapot door de lekkage. Expert gemaild, vonden ze maar raar want ze hadden 'm getest. Ik heb gevraagd of ik hem om kon ruilen voor een nieuwe die wel werkt of anders mijn geld terug kon krijgen. Nee kan niet, we moeten 'm wéér terugbrengen naar Expert en dan willen ze 'm wéér testen. Mag dit zomaar? Ik wil graag eindelijk een keer koffie zetten.

Inekez1
3 jaar geleden
Wat bedoel je met 'het apparaat loopt leeg'? Lekt het water er langzaam uit, zoja waar? Of gaat het ding spontaan in de doorspoelmodus waarbij al het water uit het reservoir in 1 keer door het apparaat wordt gepompt? En weet je zeker dat niemand (jijzelf of een huisgenoot, kind, huisdier) niet per ongeluk de knopjes voor het volledig doorspoelen heeft ingedrukt? Sommige types hebben de functie dat het apparaat automatisch water (koffie) geeft als het water is opgewarmd nadat je het knopje voor 1 of 2 kopjes hebt ingedrukt. Mijn vader had zo'n ding en drukte wel eens per ongeluk op het knopje voor 2 kopjes koffie in plaats van het uit-knopje nadat hij zijn koffie had gepakt. Na het opwarmen van het water gaf het apparaat dan 2 kopjes koffie. Dat is teveel voor het lekbakje en dus het hele aanrecht onder de koffie... Oudere modellen hebben deze functie niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ter aanvulling op de vorige antwoorden. Het is ook mogelijk om de schade aan de verkoper te verhalen als dit onder de €500,- is, anders moet het geregeld worden met de fabrikant. Dit aangezien er wel degelijk sprake is van een ondeugdelijk product.

Antwoorden (2)

Als er een storing in het apparaat zit moet je de verkoper de gelegenheid gunnen om dat te herstellen. Nergens is bepaald dat hij dat perse in 1 keer goed moet doen. Maar als het na 2 of 3 pogingen nog niet is gerepareerd, dan rijst wel de gedachte dat het hem niet gaat lukken, en kun je de koop ontbinden. De verkoper kan er ook voor kiezen je een ander apparaat te geven.
Als hij blijft zeggen dat er echt niks aan mankeert, en dat je zelf wel wat verkeerd zult doen, dan heb je een andere discussie natuurlijk. Recht hebben en recht krijgen zijn soms heel verschillende zaken.
3 jaar geleden
Je moet een verkoper 3 maal de kans geven om een of diverse defecten op te lossen.

Mocht er na 3 reparaties nog geen oplossing zijn geweest, of is er een ander defect bij gekomen. Dan spreekt men over een ‘ondeugdelijke product’, en heeft de consument binnen de garantieperiode recht op het vervangen van het product voor een nieuw model, of geld terug.

Bron: Heb ik mij laten vertellen door de Consumentenbond