Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tot wanneer loopt de aansprakelijkheid van de leverancier?

Fiets met frame maat 57 gekocht op 21-02-2020
eenmaal voor een lekke band aangekomen bij de fietsenmaker blijkt het om een 50 cm frame te gaan. Fietsenwinkel ( online) gaat de vraag neerleggen bij de leverancier.

Mijn vraag is heeft het zin in een rechtsbijstand verhaal?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Inekez1
3 jaar geleden
Wat is het probleem van de andere framemaat? Als je fiets nu veel te klein is, had je dat toch wel direct gemerkt toen je er voor het eerst op fietste? En dan had je ook direct (of tenminste binnen redelijke termijn) moeten reclameren. Je hebt de fiets in gebruik genomen en als je geen lekke band had gehad wellicht nog steeds niet geweten dat je een 50cm frame had. Aansprakelijkheid, garantie e.d. gaat over gebreken aan de fiets. In jouw geval is er kennelijk een ander product (andere maat) geleverd dan je had besteld en dat is niet iets om 7 maanden later pas op terug te komen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als producent, importeur en zelfs als leverancier loop je het risico om aansprakelijk gesteld te worden bij schade door een gebrekkig product. Een klant heeft na de schadedatum 3 jaar de tijd om een verzoek tot schadevergoeding in te dienen.

Vaak hebben bedrijven al een AVB (Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) afgesloten, maar het is verstandig om te controleren of het risico van productaansprakelijkheid daarin ook is meeverzekerd.

Een leverancier kan als schakel in de “productketen” dus zeker aansprakelijk gesteld worden. Een klant zal dat in de meeste gevallen ook doen. De leverancier is voor de klant immers de persoon waarmee hij contact heeft gehad. Maar het hangt dus van een aantal omstandigheden af of de leverancier daadwerkelijk aansprakelijk is.

De regels met betrekking tot productaansprakelijkheid zijn vastgelegd in de Europese Richtlijn 85/374/EEG van 25 juli 1985 (met een wijziging in Richtlijn 1999/34/EG). In het Nederlands recht is dit vastgelegd in artikel 6:185 BW en volgend. Volgens deze regelgeving is er sprake van productaansprakelijkheid als voldaan is aan de volgende vereisten: Door het betreffende product moet schade zijn toegebracht aan een zaak of aan een persoon. Die schade moet zijn ontstaan omdat er iets mis is met het product. Er moet met andere woorden sprake zijn van een ‘gebrekkig product’. In dit voorbeeld; het product ontploft terwijl dat bij een goed werkend product niet hoort te gebeuren. De regels inzake de productaansprakelijkheid gelden wanneer de schade meer dan € 500 bedraagt.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
volgens mij gaat de vraag niet over schade door een product maar om het product zelf dat niet voldoet aan de 'eisen'. Kan het produkt of de overeenkomst worden hersteld of ontbonden is de vraag. Hier heeft produktaansprakelijkheid niets mee van doen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding