Is een handtekening van een ander geldig als dit niet dezelfde is als de afnemer van een product?

Wij hebben nog al een geschil met brugman en ik vroeg mij nu af. Is een koopovereenkomst geldig als ik mijn handtekening heb gezet terwijl alles op naam van mijn vriend staat? Mijn vriend wilde niet tekenen en kreeg ruzie met de adviseur en is toen weggelopen. Is de overeenkomst geldig met mijn handtekening? we hebben een geregistreerd partnerschap

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.7K
ronron1212
4 jaar geleden
is het een geregistreerd partnerschap in gemeenschap?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik heb eigenlijk geen idee, als je bedoeld voor de gemeente dan wel ja.
ronron1212
4 jaar geleden
Een geregistreerd partnerschap is gelijk een huwelijk als het in gemeenschap is. Gemeenschap wil zeggen dat alles van jullie beide is. Dus jou handtekening is net zo geldig als die van je man. Als je onder voorwaarde bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap heb is dat iets ander dan zo je man dus kopen en niet jij.
paulus811
4 jaar geleden
Dat zal een lekker sfeertje geven thuis. Jij zet een krabbel en je vriend wil niet tekenen...Snap je vriend wel, de meeste keukenboeren zijn nog erger dan autohandelaren. Vooral de Mandemakers groep is een ondoorzichtige bende en scherm met onwezenlijke kortingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is het domste wat ik ooit gedaan heb. Mijn vriend was al weggelopen, mijn baby moest gevoed worden en ik wilde daar gewoon weg. De adviseur zij echter dat er al een order was gemaakt en we er al niet meer van af konden zien in mijn ogen gaf een handtekening dus geen doorslag...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
volgens mij niet in gemeenschap kan dat nergens terug vinden
ronron1212
4 jaar geleden
Dan heb je meestal een notariële akte als je het partnerschap voor 2018 bent aangegaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
nee ook niet dan zal het dus wel in gemeenschap zijn
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
https://www.cbw-erkend.nl/wettelijke-bedenktijd-aankoop-keuken
(...)
De Consumentenbond heeft wel een punt. Relatief vaak bedenken keukenkopers zich en willen ze toch een andere keuken bij een andere winkelier. In Nederland geldt bij de koop in een stenen winkel echter koop = koop. Dat betekent dat de winkelier 30% annuleringskosten in rekening kan brengen als de klant de koop toch niet wil laten doorgaan. De ondernemer lijdt ook echt schade (omzetderving) als dat gebeurt! Om aan het punt van de Consumentenbond tegemoet te komen, heeft CBW-erkend voor haar keukenleden een termijn van 2 volle dagen ingevoerd, waarbij de consument niet de volle mep annuleringskosten hoeft te betalen. De CBW-erkende keukenwinkel mag dan maximaal 5% annuleringskosten rekenen. NB: een niet-CBW-erkend keukenbedrijf kan de klant gewoon aan de koop houden.

Antwoorden (1)

Je vraag lijkt primair te gaan over de vraag of er überhaupt een overeenkomst tot stand is gekomen. Deze vraag moet in beginsel los worden gezien van enig huwelijksvermogensrecht omdat dit recht de verhaalsrechten betreft van schuldeisers als de overeenkomst eenmaal gesloten is.
Als ik samen met mijn buurman een schutting ga kopen bij de Praxis en zijn naam staat op de factuur maar ik onderteken hem dan is dat misschien vreemd en strikt juridisch niet helemaal juist maar of er dan geen overeenkomst tot stand is gekomen lijkt niet aannemelijk. Uit de omstandigheden van het geval moet worden beoordeeld of de verkoper in redelijkheid mocht aannemen dat er een deal was. In uw geval echter zijn de omstandigheden werkelijk anders omdat uw partner is weggelopen en u onder een zekere 'druk' of stress de overeenkomst hebt ondertekend. Mocht de verkoper aannemen dat er een deal was en zo ja door/voor wie. Daar is hier niet meteen een antwoord op te geven, maar je zou je in geval van een juridisch conflict moeten laten bijstaan door een jurist.

Even aangenomen dat er wel een overeenkomst is, door jou of je echtgenoot of beide, maar je wilt er wel vanaf dan en eigenlijk niet betalen dan is het afhankelijk van de vraag of jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn of met bijvoorbeeld een koude uitsluiting. Ik ga ervan uit dat jullie in gemeenschap van goederen zijn gehuwd. Dit heeft als gevolg dat ieder van jullie, wie de overeenkomst ook heeft mogen aangaan, hoofdelijk aansprakelijk is voor de betaling van het goed. Met andere woorden ieder van jullie kan worden aangesproken om het bedrag te betalen en kan worden verhaald op alle goederen (op kleine uitzonderingen na dan). Mochten jullie getrouwd zijn ná 2017 dan is er een beperkte gemeenschap van goederen. Dit houdt in dat alleen wat jullie tijdens huwelijk hebben verworven gemeenschappelijk is. Ook in dat geval zijn jullie beide aansprakelijk voor de schuld alsmede hebben jullie beide een vorderingsrecht op dat goed.
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Dat een handtekening op zich niet doorslaggevend is blijkt wel uit een uitspraak van het hof: "een getekend contract geen voorwaarde is voor een huurovereenkomst, zodat dit onvoldoende afdoet aan de presentatie van huurster als huurder in de zin van de huurovereenkomst.
https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/is-degene-op-wiens-naam-een-huurovereenkomst-wordt-opgesteld-contractspartij-van-de-verhuurder/?utm_expid=.rUxlHM_fRVuvpi9UF7RdhA.0&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2Fsearch%3Fq%3Dop%2Bwiens%2Bnaam%2Bstaat%2Been%2Bovereenkomst%2Bwie%2Bis%2Bgebonden%26FORM%3DEDGENA%26refig%3Dcd6c36107e444790b10d314fbf074c70
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"In uw geval echter zijn de omstandigheden werkelijk anders omdat uw partner is weggelopen en u onder een zekere 'druk' of stress de overeenkomst hebt ondertekend. Mocht de verkoper aannemen dat er een deal was en zo ja door/voor wie. Daar is hier niet meteen een antwoord op te geven, maar je zou je in geval van een juridisch conflict moeten laten bijstaan door een jurist." Dat is eigenlijk de kern: schakel een jurist in ! Rechtsbijstand of rechtswinkel om te beginnen. (plus !)
tinus1969
4 jaar geleden
Volgens mij is het hele aspect van 'gemeenschap van goederen' irrelevant. Het gaat om de vraag of er een overeenkomst is.
In de praktijk heb je jezelf, door niet ook weg te lopen, jezelf een enorm probleem bezorgd. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat je man je niet hefet meegenomen maar alleen is weggelopen, en ook onbegrijpelijk dat d verkoper je alsnog onder druk heeft gezet. Beide zijn dom en onfatsoenlijk.