Ik heb iets verkocht via markptlaats, verzonden met dhl. Dhl is het kwijt. Wat nu?

Ik stelde aan de koper voor dhl of postnl. Dhl is goedkoper, dus koos die voor dhl.
Het pakket bleef hangen met de track en trace. Na lang contact (6 weken) komt dhl met de status manco en mocht ik een schade claim indienen. Deze is goedgekeurd namens hum claim voorwaarden. (3,40 per kg plus verzendkosten),ookal probeerde ik natuurlijk het volledige bedrag terug te krijgen. Het pakket is 2kg, dus kom je op €10,55 uit. De koper heeft €23,50 betaald. De koper is hier (begrijpelijk) niet blij mee. Ik heb nog niks van beloftes gemaakt, maar mijn intentie is om het schade claimbedrag terug te storten. Waartoe ben ik wettelijk nog meer verplicht toe, aangezien de koper ook van mening is dat ik per se via dhl wou verzenden

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Een pakket met DHL meegeven is bijna zo snugger als een pakket meegeven aan een willekeurig persoon en vragen of deze het af wil leveren. Nu overdrijf ik, willekeurige personen zijn een stuk betrouwbaarder. Maar goed, les geleerd moet je maar denken. https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/dhl-express/klachten/te-weinig-vergoeding-kwijtraken-pakket-dhl/details?complaintId=ce669ab5-2298-44ce-bbc4-093aace41901
"De vergoeding van €3,40 per kilo is dus een wettelijk bepaalde vergoeding. U kunt het risico afkopen door gebruik te maken van een aanvullende verzekering." Het is dus gok ik vooral wat jij afgesproken hebt met de koper. Heb je een verzekering besproken? Heeft hij dat geweigerd? Of heb jij dat niet gemeld? Meestal gaat dit soort afspraken via mail, dus kan je mooi teruglezen hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat DHL nog niet failliet is is mij een raadsel. Wat is dat een bagger vervoerder.
KennisDelen
5 jaar geleden
Misschien helpt dit:
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/conflict-over-verzending/marktplaats-aankopen-particulier-naar-particulier-wie-het-risico-een-pakket-niet-aankomt
KennisDelen
5 jaar geleden
Nog eentje:
https://kassa.bnnvara.nl/pagina/discussie-zoekgeraakt-product-op-marktplaats
KennisDelen
5 jaar geleden
Citaat uit de link van derijdenderechter hierboven:
Het postbedrijf is altijd verantwoordelijk jegens de verzender, nooit jegens de geadresseerde. Het postbedrijf heeft immers alleen met de verzender een bezorgovereenkomst. De geadresseerde heeft geen overeenkomst met het postbedrijf en kan dus het postbedrijf niet aanspreken. Maar hij kan wel de verzender aanspreken. Wie in de onderlinge verhouding tussen de verkoper en de koper verantwoordelijk is bij een correcte verzending, is een kwestie van wat vooraf is afgesproken. Maak dus goede afspraken vooraf. Is er niets afgesproken, dan geldt de hoofdregel dat de verkoper ervoor aansprakelijk is dat de goederen te bestemder plaatse komen. Hij heeft immers op grond van de koopovereenkomst een leveringsplicht (zoals de koper een betalingsplicht heeft). Uiteraard dient de koper de verkoper wel van de juiste adresgegevens te voorzien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Omdat het van particulier naar particulier gaat, is het misschien ook een optie om in goed overleg te kiezen voor fiftyfifty. 23,50: 2 = 11,75 de man. Maar als jij idd €10,55 krijgt, zou je dit ook kunnen delen.

Antwoorden (4)

Wanneer je iets verkoopt is het aan de koper hoe het aangekochte thuis te krijgen.
() koper kan het komen ophalen of
() koper kan het laten verzenden OP EIGEN RISICO. tenzij koper dit risico niet wil lopen. Aangetekend verzenden is daarop het antwoord, dit kost €14,45 - €20,75 afhankelijk van gewicht.
Zelden kiest iemand voor aangetekend versturen, dit wordt meestal als te duur of ingewikkeld gezien. Onnodige kosten voor een relatief klein risico. echter wel op risico van de koper.

Antwoord: wat nu? niets.
De kosten van €23,50 zijn voor de koper een leer-moment. Jij als verkoper hoeft niets te betalen, er is bewijst van verzenden Track & Trace en verder zijn hier voor jou geen kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Duidelijk antwoord, maar ik begrijp nog even niet waarop je je baseert. Naar wat ik vermoed is de koper in eerste instantie verantwoordelijk voor de aflevering. Nu is er natuurlijk wat te zeggen over de afspraak die koper en verkoper hebben gemaakt. Als de koper expliciet verzekerd (of aangetekend) versturen heeft geweigerd is het duidelijk. Op dit moment lijken ze echter niet eens overeen te komen wie de verzender gekozen heeft. Dat aantekenen kan, is voor mij niet overtuigend dat de schuld bij de koper ligt. "koper kan het laten verzenden OP EIGEN RISICO" Het is toch echt de verkoper die verstuurt en dus een overeenkomst heeft met de verzender.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedank voor je reactie, maar het gaat om dhl niet postnl. Dus andere voorwaarden
Dat ligt aan jouw advertentie:
(pas op lees het als zijnde de rechten van ontvanger niet van jou)

"
Check de advertentie
Raakt het pakket zoek dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. De verkoper moet als het pakket zoekraakt dan het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.

Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen en vraag je als koper toch om het op te sturen dan is dit voor eigen risico.

Maar let op: bij professioneel handelende particulieren of bedrijven die verkopen via Marktplaats geldt het consumentenrecht wél!
"

Een zelfde iets zal gelden als jij kan laten zien dat de koper op jouw aandringen expliciet heeft gekozen om niet te laten verzekeren.

Wat nu?
Zover ik het lees heb jij voorgesteld te gaan versturen (misschien is je verhaal niet compleet) en heb je ook niet aangedrongen op verzekeringen/heeft deze dat niet geweigerd. Jij zal dus de koper zijn volledige bedrag moeten retourneren zoals ik het nu begrijp. 12 euro goede les om schriftelijk aan te geven dat je altijd verzekerd opstuurt (en dat in rekening brengt).
--- Als ik het goed begrijp (uit de reacties):
Jij hebt versturen als optie staan in je advertentie
Voorkeur uitgesproken voor DHL
Geen verzekeringsoptie besproken
Gedacht dat verzekeren niet zo nodig was voor deze zending
Uiteindelijk het pakket aan DHL overgeleverd
---
https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/wie-is-aansprakelijk-voor-verloren-bestellingen-bij-particuliere-verkoop/
-Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de VERKOPER AANSPRAKELIJK voor het kwijtraken.
-Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen. (NIET het geval)
-Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper. (Niet het geval)
-Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit. (niet het geval)
Toegevoegd op 15 januari 2019 23:58: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben niet degene die aangedrongen heeft op verzenden; ik woon aan de andere kant van het land dan de koper. Ik heb bij al mijn advertentie's de mogelijkheid om het ook op te halen . Ik heb inderdaad niet gevraagd of de voorkeur naar verzekeren of niet ging en de koper heeft hier ook niet naar gevraagd. Aangezien het om cosmetica gaat en niet om elektronica oid van grote waarde. De kopers voorkeur ging uit naar dhl, omdat hiervan de verzendkosten 3,75 waren itt postnl met 6,95 toen ik aangaf dat mijn voorkeur naar dhl ging hierdoor maar de keus liet ik aan de koper.
LeonardN
5 jaar geleden
Jij hebt dus in de advertentie staan dat je verstuurt en niet aangegeven dat verzekeren een mogelijkheid was. Dan ligt als ik de regels snap de verantwoording bij jou. toen ik aangaf dat mijn voorkeur naar dhl ging Dus jij hebt hem nog aangespoord ook omdat te kiezen? Maar niet aangespoord om zelfs maar over verzekering na te denken omdat JIJ dat nodig achtte (want het was toch maar cosmetica)?!
Je moet de koper zijn geld terugstorten. Die heeft hier niets mee te maken. Jouw actie van versturen is mislukt, daar heeft de koper geen schuld aan, zelfs als hij DHL voorstelde. Dat laatste was uiteindelijk jouw beslissing. Dat voorstel had je kunnen weigeren.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe is mijn versturen mislukt als dhl het pakket manco meldt (wat betekend dat het gestolen of verdwenen is opweg naar het sorteercentrum). Ik heb het afgegeven bij een dhl punt, dus ik ben hierbij toch nirt degene die het verzenden heeft doen mislukken?
LeonardN
5 jaar geleden
Jawel. Jij (NIET de koper) hebt DHL de opdracht gegeven het pakket te versturen. Natuurlijk heeft DHL gefaald, maar die hebben conform de wet gehandeld door jou die 10 euro uit te betalen. Daar zal je dus denk ik snel stranden. Het is zeker niet de koper die we de schuld kunnen geven van het mislukken, van het verzenden(jouw taak). En deze heeft niet die keuze verzonnen, immers jij hebt aangegeven te willen versturen. Als jij dat als optie biedt zal jij daar beter over na moeten denken. Je hebt en dat is echt jouw "schuld" niet gemeld/niet besproken dat er een mogelijkheid was voor verzekeren. Wie je het dus zeker niet aan kan rekenen is de koper. Die heeft hier absoluut niks verkeerd gedaan. Jij moet het oplossen met DHL en niet de koper. Zodra JIJ die oplossing accepteert (je kan niet anders denk ik) heb jij het "gedaan". Of eigenlijk jij hebt gelaten om te verzekeren. Neem je verlies, voor de volgende keer weet je beter te handelen. 12 euro verlies is wel te nemen hoop ik.
Beiden sloten een overeenkomst. jij verkocht,de ander kocht.
hoewel DHL de verzender was,hebben jullie beiden ook een morele verantwoording. Uit fatsoen zou je het verlies moeten delen. dus 1/3 van de kosten betaal je terug. DHL betaalt jou ook nog een deel terug.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dhl betaald mijn het bovengenoemde bedrag terug. Hoe kom je aan 1/3e, waar haal je dat vandaan uit mijm verhaal?
LeonardN
5 jaar geleden
-Min,
geen bron of onderbouwing behalve zelfverzonnen ideeën.