Ik heb iets verkocht via marktplaats en verzonden via dhl. Dhl is het nu kwijt. Wat nu?

Dhl verteldt mij en degene die het pakket zou ontvangen wisselende informatie. Eerst moest er een onderzoek opgestart worden om het pakket te vinden, toen was het retour gestuurt, toen was het nooit retour gestuurt en moest ik wachten tot het onderzoek wat zou opleveren. Zij zouden mij contacteren. Dhl heeft mij na ruim 2 weken nog noet gecontacteerd, dus zelf even gevraagd hoe het onderzoek verloopt. Geen resultaat. Daarnaast zou er een mail naar mij, als verzender, verzonden zijn na 5 na het begin van het onderzoek. Niks ontvangen, ook niet in mijn spam folder. Dhl stuurde me daarna alsnog de mail, die kwam gelijk goed aan. Hierin het verzoek een claim in te dienen vanwege vermissing waarmee ik mijn g3ld terug kan krijgen of als het pakket gevonden wordt alsof verzonden wordt. Dit ingevuld, reactie tijd is 5 a 7 werkdagen. In dit claimforumlier wordt gevraagd naar een aankoopbewijs. Ik heb de producten uit het pakket in een winkel gekocht met cash (het gaat om cosmetica, niet om iets van eletronica waar je natuurlijk de bon van bewaard) jaren geleden dus daar heb ik geen bewijs van. Ik zie het hele claim gedoe dus somber in. Wat ben ik verplicht aan de persoon die het van mij gekocht heeft als het pakket niet gevonden wordt en ik mijn geld niet terug krijg? Ik ben zelf particulier, gewoon iemand die af en toe spullen op marktplaats verkoop.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (1)

Allereerst het verzenden met DHL.
Indien je een pakketje verstuurt met DHL aanvaard je hun algemene voorwaarden.
Ik stuur je de link er bij.
Je komt eerst bij Algemene vervoercondities.
Als je verder scrolt, klik je op consument, dan pakket versturen, dan alle vragen, dan stel dat er iets misgaat, waar kan ik dan op rekenen?
Je hebt gedaan wat ze vroegen. Nu kun je dan een claim indienen. Helaas krijg je maar €3,40 per kilo vergoed. Tenminste, ik ga er niet vanuit dat je via Marktplaats het pakket Extra Zeker hebt gekozen.
Meer kun je er niet van maken, omdat je de algemene voorwaarden accepteert zodra je met hen in zee gaat.
Hier volgt de link:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.dhlparcel.nl/nl/algemene-voorwaarden&ved=2ahUKEwib0LrcxLTfAhWmsqQKHSxaChgQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw3ynetvvbqQyD4SzOnssPau
Nu het tweede deel.
Jij bent het product kwijt. De koper is het geld kwijt.
Hoe ga je dit nu oplossen?
Omdat je een particulier bent die verkoopt via Marktplaats gelden er andere regels.
Ikzelf heb het ook eens meegemaakt. Ik heb het toen zo opgelost:
De verkoper en ik (koper) hebben het bedrag toen gedeeld.
Het artikel inclusief verzenden was toen €22,- Ik had dit al overgemaakt. De verkoopster heeft toen €11,- teruggestort.
Er gelden andere regels, omdat je geen officieel bedrijf bent. Anders was je verplicht om het product opnieuw te versturen. Nu moet je niks, maar moet je het in fatsoenlijk overleg samen oplossen. Ik ga nog even een link zoeken en plaats die zo erbij.
Het is een artikel van een paar jaar geleden, terwijl iets kwijt raakt bij de post. Dat maakt niet uit, omdat dezelfde algemene voorwaarden gelden. Het stuk is nog steeds relevant.
https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/wie-is-aansprakelijk-voor-verloren-bestellingen-bij-particuliere-verkoop/
Omdat het nu tussen consument en consument gaat, wordt het een ander verhaal.
Ik weet niet wat bij jouw advertentie stond, wat jullie hebben afgesproken, of het ook opgehaald kon worden, wie voor DHL koos etc.
Lees het rustig door. Probeer het in goed fatsoen samen op te lossen. Vooral omdat jij in principe aansprakelijk blijft (maar nogmaals weet ik niet wat jullie onderling besproken hebben).
Succes ermee!
Toegevoegd op 22 december 2018 23:38: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Zal die link van ius ook even gebruiken in het andere antwoord.