Ik heb via marktplaats een goed werkende vaatwasser verkocht. Nieuwe eigenaar zegt dat die niet werkt. Hoe los ik dit op?

Ik heb via marktplaats een goed werkende vaatwasser verkocht. Deze vaatwasser heb ik de dag ervoor nog gedraaid voordat hij mee ging met de nieuwe eigenaar. Nu geeft zij aan dat hij niet werkt. Wat vinden jullie een goede en eerlijke oplossing?Ik vind dit heel lastig. Want ik weet met zekerheid dat ik een werkend apparaat heb verkocht.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jou zou natuurlijk aan kunnen bieden even te helpen de reden te zoeken, dat de vaatwasser het niet doet. De gebruiksaanwijzing zou daar bij kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies! Jij weet hoe het moet en waar de kneepjes zitten. Je hebt goede kans dat het iets enorm simpels is: Stekker er niet (goed) in of bijv. dat men het ding verkeert bedient. dingen die jij in minuutje op kunt lossen.

Antwoorden (4)

Ik heb laatst een auto* gekocht, en onderaan de rekening stond "zoals gezien" en zoiets geldt ook voor jouw transactie. Het is erg vervelend voor die mevrouw, maar denk je in dat zij ooit een identieke vaatwasser had waarvan de computerprint defect is geraakt, dit graag zou willen ruilen door een exact zo'n type te zoeken op MP de print overzetten, en dan gaat klagen dat de machine niet werkt? Oplossing komt neer op twee dingen, of je laat het zoals het is, en je zegt sorry maar gekocht is gekocht. Of je neemt het apparaat terug en repareert het op eigen kosten en je zet 'm weer te koop op MP.

(*) Ik kocht een Mini Cooper S JCW waarvan na een week de dynamo en de hydraulische pomp defect ging, ik ging reclameren bij de dealer maar die zei dus kijk even onderaan de rekening naast het bedrag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'Zoals gezien' , goeie tip.
paulus811
6 jaar geleden
Het grote verschil is dat de vraag gaat over een transactie tussen twee particulieren en een autodealer een bedrijf is en dan gelden er andere regels.
Dat is het risico van een apparaat kopen. Als je het zelf afhaalt kan je het werkend zien. Niet alleen een tv maar ook een vaatwasser. Het risico is voor de koper en als het een redelijke prijs was, is het gewoon pech.

Natuurlijk is er nog de oplossing van het laten maken. Als je een technische klusser kunt vinden. Of liever als de koper daarvoor iemand kan vinden.

Heeft niets met oneerlijk te maken, maar als koper de vaatwasser niet werkend heeft gezien, is het haar probleem. Dat betekent dat zij vertrouwde dat de vaatwasser werkte.

Wie zegt wat er onderweg tijdens het transport mogelijk gebeurd is? De koop is gesloten, een deal is een deal en de garantie is verder tot de deur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het betreft een particuliere verkoop. Als verkoper heb je de plicht om de koper voor de verkoop te informeren over eventuele verborgen gebreken die je bekend zijn. Zijn die er niet, dan valt er niets te melden. De koper heeft onderzoeksplicht, voor de koop. Maakt hij daar geen gebruik van, dan is dat voor zijn eigen rekening.

De enige situatie waarin je zelf nog wat zou moeten oplossen, is wanneer de koper zou aantonen dat jij hem niet correct zou hebben geinformeerd over de hoedanigheden van het apparaat.

Is dat allemaal niet van toepassing dan heb je geen enkele verplichting meer richting de koper.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus !
Het benoemen van het onderscheid tussen een professionele en een particuliere verkoop is essentieel in dit antwoord. De wetgever heeft bedacht dat zowel de koper als de verkoper oneerlijke bedoelingen zou kunnen hebben. (De vaatwasser is tijdens transport b.v. gevallen en nu wil de koper plots de verkoper voor de kosten op laten draaien) Daarom is de onderzoeksplicht vóór de verkoop ingesteld. Dan kan iedereen zien dat het een degelijk product is.
Dat dat bij een vaatwasser in de praktijk wat lastig is, dat wijzigt aan het principe niets.
paulus811
6 jaar geleden
Ik vind 'onderzoeksplicht' voor de koper wel wat zwaar aangezet, er is hooguit een advies om dat te doen. Heel veel spullen op MP wisselen via verzending van eigenaar en dan valt er vooraf weinig te onderzoeken. Maar je hebt gelijk, dan zijn eventuele problemen voor rekening koper.
Inekez1
6 jaar geleden
+
En eigenlijk ook een + voor Ozewiezewoze: Ook de koper kan oneerlijke bedoelingen hebben. Dat komt geregeld voor bij verkopen via marktplaats. Koper koopt iets, betaalt netjes, komt het goed ophalen en claimt achteraf dat het niet werkt. Sommige verkopers trappen daar in en geven een deel van het aankoopbedrag terug. De koper heeft dan uiteindelijk een goed werkend product tegen een erg lage prijs. Soms wordt datzelfde product vervolgens weer tegen een hogere prijs doorverkocht via marktplaats. En ook zonder slechte bedoelingen: het is en blijft het risico van de koper. Wil hij dat risico niet lopen, dan moet hij een nieuw of gebruikt product kopen bij een bedrijf (kringloopwinkel bijv.), niet bij een particulier.
paulus811
6 jaar geleden
@Inekez1, garantie op spullen bij een kringloopwinkel is zeker niet vanzelfsprekend. Spullen worden meestal wel nagekeken voor verkoop, maar garantie krijg je meestal niet.
Inekez1
6 jaar geleden
@Paulus, klopt. Ik bedoelde inderdaad ook niet de garantie, maar het feit dat je een kringloopwinkel beter kunt vertrouwen dan sommige onbekende particulieren. Een kringloopwinkel zal je niet willens en wetens een kapotte machine verkopen, sommige particulieren (ik bedoel hier niet de vraagsteller!) doen dat helaas wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb voor een kringkoopwinkel gewerkt en ik test de spullen met een stekker voor verkoop en soms kwamen de spullen terug defect. En vaak ontbrak er een duur onderdeel. De oplossing is afreizen en de vaatwasser ter plekke inspecteren. Desnoods met een deskundige erbij. Deze kan of ter plekke de vaatwasser herstellen of zien dat het ooit gewerkt heeft of waarom het nu niet doet.
Zelf zou ik nooit geld terug gegeven. Maar ik zou ook niet een vaatwasser via marktplaats verkopen :)
Juridisch gezien is de koper verantwoordelijk na te gaan of hetgeen hij koopt ook goed werkt. Jij hebt juridisch gezien dus geen blaam vanaf het moment dat de koop al gedaan is. Wat je vanuit redelijkheid en billijkheid zou kunnen afspreken, indien hij/zij kan bewijzen dat de vaatwasser echt niet werkt, is een deel van het aankoopbedrag terugstorten. Dat is een vrij gebruikelijke oplossing.

Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenstaande geld bij producten waarvan vooraf is vastgesteld door beide partijen dat deze deugdelijk is. Niet deugdelijke producten dienen bij wet te worden vergoed door de verkoper.

De vraag is dus of de vaatwasser inderdaad werkte, en je dit ook hebt kunnen aantonen. Indien dat niet het geval is, dan zou je juridisch aansprakelijk kunnen zijn.

Zorg ervoor dat je er in dat geval met elkaar uit gaat komen, anders kan het zijn dat er een behoorlijke juridische puinhoop ten gevolge ligt.