Kan een koper zijn scooter retourneren aan mij?

Ik heb recent als particulier mijn elektrische scooter verkocht. De koper vermeent dat de accus slecht zijn en heeft daar bewijs voor. Naar mijns inziens waren de accu's goed (ik heb ze niet professioneel laten testen), nu wil de koper dat ik de scooter terugneem. Ben ik hiertoe verplicht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, garantie tot aan de deur... en die was koper al reeds gepasseerd...
erotisi
7 jaar geleden
De verkoper heeft een informatieplicht en de koper heeft een onderzoeksplicht. Dat onderzoeksplicht houdt bijv in dat de koper onderzoek doet naar gebreken zeker in het geval van oude spullen. Dus hoe oud die scooter is speelt wel mee, tevens de prijs die ervoor gevraagd is.
Van oude en relatief goedkope produkten mag vaak meer verwacht worden van de koper mbt zijn onderzoeksplicht.
En ja, wanneer werkt een accu nog goed? Als je hebt gezegd dat de accu's nog 'als nieuw' zijn en hij heeft bewijs dat ze echt 'versleten' dan lijkt het op bedrog van jouw kant en kan ogv tekortkoming de overeenkomst ontbonden worden. Als je hebt gezegd dat ze nog goed waren en uit onderzoek blijkt echt dat ze slecht zijn geldt hetzelfde en ben je verplicht ze terug te nemen.
Computoon
7 jaar geleden
En als de koper er niets over heeft gevraagd en de verkoper er niets over heeft gezegd omdat hij er niets over wist, is het jammer voor de koper.
erotisi
7 jaar geleden
Dat ligt denk ik ook een beetje aan de omstandigheden. Als het bijv. een vrij nieuwe scooter is maar de verkoper er een oude accu heeft ingezet is dat denk ik wel een informatieplicht van de verkoper.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erotisi, dat zijn allemaal "alzen" die bij deze vraag niet van belang zijn en dus bij het antwoord geen rol spelen. Koper kan misschien niet eens meer bewijzen dat de huidige accu gelijk is aan de accu die bij de koop in de scooter zat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar dacht ik ook al aan inderdaad. De accu's zouden weleens omgeruild kunnen worden door de koper. Hij krijgt zijn geld terug en heeft een stel mooie nieuwe dure accu's. Dit natuurlijk alleen als de koper kwaad zou willen.

Antwoorden (2)

In principe: nee.

Je was verplicht om de koper in te lichten over bestaande gebreken waarvan je op de hoogte was. Zo niet, dan kan de koper je daarop aanspreken.

Als de koper jou succesvol aansprakelijk wil stellen of de koop wil ontbinden moet hij bewijzen dat jij als verkoper niet alles eerlijk hebt verteld.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ trouwens, wie bewijst dat het om dezelfde accu gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn eerste reactie ; bewijs maar eens dat DAT de accu's waren die bij koop in de scooter zaten. Hij zal niet de eerste zijn die een dergelijk geintje flikt.
Ivana
7 jaar geleden
Als je particulier verkoopt, bijvoorbeeld op Marktplaats en de koper heeft de kans gehad het artikel te bekijken en er zich een oordeel over kunnen vormen, dan is nadat de koop gesloten is de zaak afgedaan. De koper kan dan geen verhaal meer halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo werkt het niet Ivana. Afhankelijk van de prijs. Een collega van mij heeft onlangs nog een autoverkoper de auto weer laten repareren die na aankoop niet bleek te deugen. De verkoper zei ook meteen verkocht is verkocht. Na wat mailtjes van de advocaat heeft de verkoper de auto toch maar geheel gerepareerd. Deed de verkoper dit niet dan had deze zaak voor de rechter gekomen. dit ging om een auto van 2400 euro
Dit heeft ook te maken met de verkoopprijs. Voor 6000 euro mag de koper meer verwachten dan voor 400 euro. Vooralsnog moet de scooter wel deugdelijk zijn en geen verborgen gebreken vertonen. Zelfs tot zes maanden na de aankoopdatum kan hier nog aanspraak op gemaakt worden. Het is dus ook afhankelijk van je advertentie of de informatie die je hebt gegeven aan de klant. De koper moet wel kunnen bewijzen dat de koper niet kon weten dat deze gebreken er waren of zich binnen zes maanden zouden kunnen ontpoppen. Kan de koper bewijzen dat de accu's kapot zijn gegaan door slijtage. Dan zal de verkoper de gebreken zo snel mogelijk moeten verhelpen of anders kan de koper de koopovereenkomst ontbinden. Dan zou je in principe verplicht kunnen worden de scooter terug te nemen en de koper zijn geld te retourneren. Dit gebeurt vaak door het gebruik van een advocaat als het om duizenden euro's gaat uiteraard.