Hoe gaan winkels om met garantie op externe harde schijven?

Ik heb een externe harde schijf, die binnen de garantieperiode stuk is gegaan. Nu kan ik ermee terug naar de winkel, maar omdat er persoonlijke documenten op staan, laat ik hem daar liever niet zomaar achter.

Hebben winkels een speciale procedure voor dit soort gevallen?

Overigens vermoed ik dat alleen de elektronica van de behuizing stuk is en dat de harde schijf zelf het nog wel doet als ik hem in een nieuwe losse behuizing zou plaatsen. Vernietigen of weggooien zou dus wel zonde zijn. Bovendien zou de informatie op de schijf voor iedereen te lezen zijn.

Antwoorden (1)

In principe worden apparaten als een harde schijf niet gerepareerd. Vervangen is goedkoper.
Als je zegt dat de gegevens nogal belangrijk voor je zijn, kunnen ze proberen de nullen en enen zoveel mogelijk terug te halen. Ze zullen echt niet proberen uit te zoeken wat die nullen en enen betekenen. Dat is voor hun namelijk totaal niet interessant.
Wat voor jou belangrijk is kunnen gewoon foto's van je kinderen zijn, bijvoorbeeld. Of correspondentie met de belastingdienst.
Als je de schijf weggooit in de elektronicacontainer van de afvalbrengplaats is het echt ondenkbaar dat iemand gaat proberen die te lezen. Hij is immers al stuk. En daar komen per dag tientallen kapotte schijven binnen.
De schijf in een nieuwe behuizing plaatsen is onmogelijk, aangezien de schijf hermetisch is afgesloten, omdat het kleinste stofdeeltje de schijf laat crashen. Eventueel zou de printplaat kunnen worden vervangen. Maar dat zal niemand voor je doen. Veel te duur.
Kortom, wees niet paranoide, en vergeet je gegevens.
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal hebt begrepen. Het gaat om een externe harde schijf, dus een harde schijf in een behuizing. Die kun je kant en klaar kopen, maar ook zelf samenstellen (schijf en behuizing apart kopen). In mijn geval gaat het om een kant-en klare externe schijf, maar ook daar kun je heel eenvoudig de schijf uit de behuizing halen en in een losse behuizing plaatsen en dan kun je alles weer lezen.
Als de schijf zelf niet stuk is, maar de behuizing wel (waarschijnlijk de USB-aansluiting) is het zonde om hem zomaar weg te gooien, omdat ik zelf vrij eenvoudig mijn data terug kan halen. Maar ik kan niet nu al de behuizing openmaken, want dan vervalt de garantie. Ik wil dus 1. zeker weten dat er vertrouwelijk met mijn schijf omgegaan wordt, en 2. het liefst mijn schijf weer terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Garantie is niet zo boeiend ten opzichte van de data lijkt me, dus gewoon zelf open schroeven en direct aan een SATA kabel hangen. In een winkel/reparatietoko zullen ze hem als eerste proberen te formatteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk gaat je harde schijf niet gerepareerd worden. Dus dan is het kiezen of je deze aan de winkel geeft en een nieuwe ervoor terugkrijgt of je gooit hem weg. Wel zonde van de data. Je hebt er nu niks aan, maar je zou ook kunnen kiezen voor een online harde schijf. Geen zorgen meer dat de schijf kapot gaat, je data is goed beveiligd en je hebt overal toegang tot je gegevens. Denk aan Google Drive, onlineHD, etc. https://drive.google.com
http://www.onlinehd.nl/online-backup-drive/ Ik hoop dat je er wat aan hebt!