Bij defect product met "levenslange garantie", geld terug of vervangend exemplaar?

Op een dagaanbiedings-site heb ik vorig jaar januari een SOG multitool gekocht (soort Leatherman) met levenslange garantie. Van 115,- voor 50,-. Nu, anderhalf jaar later, is hij bij het scharnier afgebroken en natuurlijk gebruik gemaakt van de garantie.

Nu kreeg ik bericht dat het product niet gemaakt kon worden en dat ze geen nieuwe meer konden leveren. (model wordt niet meer gemaakt of ze zijn door hun voorraad heen, geen idee) maar ze konden wel het totaalbedrag terugstorten.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar voor dat geld kan ik geen soortgelijk product kopen. Heb ik volgens de wet gelijk als ik vraag om een nieuwe multi-tool (opvolger of ander merk) maar wel met hetzelfde feitelijke waarde?

Of moet ik het geld gewoon aannemen en ophouden met zeuren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je moet niets, maar ik leg uit waarom je dat volgens mij beter maar wel kan doen:

Je maakt gebruik van wat er destijds is afgesproken: levenslange garantie.

De verkoper garandeert 'een leven lang' dat het product naar behoren werkt.

Dit deed het niet, want na 1,5 jaar ging het kapot (tijdens normaal gebruik uiteraard).

Hierdoor is er bij de verkoper de verplichting ontstaan de schade aan het product te verhelpen. Er zijn maar 2 mogelijkheden: 1) alsnog eenzelfde product leveren ofwel 2) het aankoopbedrag retourneren.

Optie 1 valt af, dan blijft optie 2 over.

Dat jij voor €50 geen soortgelijke multi-tool kan vinden, dat heeft niets meer met de 'garantie-bepalingen' te maken. Dat staat daar los van. Het gaat er in dit geval om wat de verkoper kan en moet doen omdat zijn product niet deugt.

Pas op! Want als jij niet akkoord gaat met een redelijk voorstel van de verkoper, namelijk geld terug krijgen, dan kan het zijn dat jij later de verkoper niet meer - via een rechter - kan afdwingen om hem alsnog die €50 terug te laten storten, omdat je daar in een eerder stadium niet mee akkoord ging. Dan zit je helemaal met lege handen.

Tip: Neem het geld aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De koopovereenkomst wordt ontbonden en dat betekent dat de leverancier de keuze heeft tussen een nieuw exemplaar of je geld terug. Het eerste kan hij niet leveren en hij voldoet aan de garantievoorwaarden als hij je het geld terugstort.

Je eisen gaan te ver, en ik zou blij zijn als ik mijn geld terug kreeg. Je kunt niet verwachten van een leverancier dat hij duurdere producten voor jou gaat kopen. Het ging immers om een behoorlijk spectaculaire aanbieding, en daar komt ook nog bij dat je ruim anderhalf jaar van dit apparaat gratis gebruik hebt gemaakt.

Het antwoord op de vraag "moet ik het geld gewoon aannemen en ophouden met zeuren?" is dus JA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als er een ander product komt, wordt de koopovereenkomst ontbonden, want er komt een nieuwe koopovereenkomst, met weer een nieuwe garantie en een nieuwe rekening. De oude overeenkomst bestaat niet meer (na de juiste afhandeling), want het apparaat is stuk.
teusvh
11 jaar geleden
Bovenstaande 2 reacties behoeven nuancering.
Je vordert juist nákoming van de overeenkomst: te weten levenslang over een goedwerkend stuk gereedschap kunnen beschikken. Omdat het ding stuk is gegaan wordt de leverancier in gebreke gesteld, en dan is hij gehouden te leveren wat was afgesproken. Eerst komt reparatie in aanmerking, en vervolgens (als reparatie redelijkerwijs niet mogelijk of duurder is) vervanging. Als ook dat niet in redelijkheid kan worden gevraagd mag hij er voor kiezen de koop te ontbinden. Hij de kapotte multitool, en de koper zijn geld terug.
Gauw aanpakken zou ik zeggen, waar vind je nog zo 'n verkoper?
Gewoon het geld aannemen.
Doe er wat euro's bij en koop een ander exemplaar met dezelfde garantie.