Bestaat er regelgeving over hoever voor sluitingstijd een winkel klanten toegang mag ontzeggen?

We werden vandaag een kwartier voor de aangegeven sluitingstijd geweigerd een winkel binnen te gaan. Zelfs toen we aangaven ruim voor sluitingstijd te zijn vertrokken. We werden zeer brutaal afgesnauwd en afgewimpeld. In een klacht wil ik hen wijzen op dat (volgens mij) klanten tot sluitingstijd welkom zouden moeten zijn, maar dat zou ik graag onderbouwen met een omschrijving van ethiek of regelgeving. Is hierover ergens iets van regelgeving te vinden?

Voor de duidelijkheid: ik zou uit principe ook niet heel kort voor tijd een winkel betreden, zelf zou ik uiterlijk om sluitingstijd de winkel uit willen zijn. Maar een kwartier voor tijd geweigerd worden, en dus voor niets naar de winkel te zijn gekomen, vind ik vreemd en lijkt me onterecht. De wijze waarop we werden weggestuurd was voor mij de druppel om een klacht te sturen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Winkels
5.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee, een winkel mag zelf bepalen wanneer ze open zijn of gaan sluiten.
Of het klant vriendelijk is?
Aan de ander kant, personeel moet ook kas opmaak doen en afsluien en worden meestal niet voor die uitloop betaald.
tinus1969
2 jaar geleden
Wat voor soort winkel was dit als ik vragen mag?
Pieterke
2 jaar geleden
Klanten hoeven niet tot sluitingstijd welkom te zijn. Dat mag de winkelier zelf bepalen.
De bedoeling is juist dat klanten de winkel uit gaan vlak voor of tijdens de sluitingstijd.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
In dit geval gaat het om een kringloop. Hier zullen mensen mogelijk wat langer blijven rondlopen, dus in die zin snap ik dat ze mensen willen ontmoedigen tot een langer verblijf. Maar de toegang ontzeggen voor sluitingstijd, en zeker een kwartier voor sluitingstijd, vind ik op z'n zachtst gezegd klantonvriendelijk.
TurfGraver
2 jaar geleden
In buitenland is het vrij gebruikelijk dat de deur op tijd dichtgaat en er wordt omgeroepen om richting de kassa te gaan en af te rekenen als je nog iets wil kopen. Kun je (volgende keer) rekening mee houden. Ook personeel wil een keer naar huis.

Antwoorden (1)

Nee, een zelfstandige ondernemer bepaalt zelf tot hoe laat zijn zaak toegankelijk is (rekening houdend met de maximaal toegestane openingstijden uiteraard.)

Is het klantvriendelijk om eerder dan de sluittijd de toegang te ontzeggen? Nee. In veel detailhandelszaken bestaat het zogeheten `afhelpkwartiertje'. In dit laatste kwartier na sluiting van de winkel worden de klanten die op dat moment binnen zijn nog normaal geholpen en de kassa's afgesloten.

Alleen waren/zijn? niet alle ondernemers bereid om die werktijd door te betalen. En dan bestaat de kans dat je ongeinteresseerde personeelsleden krijgt die hun best doen om de klant (die natuurlijk al veel eerder langs had kunnen komen dan in dat laatste kwartier) "de deur uit te kijken" zodat ze klokslag op sluitingstijd naar huis kunnen. Een andere reden voor het door jou beschreven onbeschofte bedrag kan ik niet bedenken.

Maar je hebt ook zaken waar het heel begrijpelijk is dat er kort voor sluiting niemand wordt toegelaten. Stel dat iemand een behandeling bij de kapper wil die veel tijd kost. Dan zal de kapper er een kwartier voor sluitingstijd niet meer aan beginnen.