Waarom zijn supermarkten op zondag open?

Een supermarkt is volgens mij niet het type winkel waarin veel meer wordt uitgegeven als er langere openingstijden zijn. Anders geredeneerd: langer open zijn zorgt er alleen voor dat de klanten 'gespreider' boodschappen gaan doen. Niet voor veel meer verdiensten als het gaat om eerste levensbehoeften. Als mijn standpunt onjuist is, hoor ik het ook graag.

Op zondag verdient supermarktpersoneel 200% per uur. De producten hebben -voor zover ik het kan zien- op zondag dezelfde prijs als door de week. Mijn conclusie: als tijdens de openingstijden op zondag de omzet net zo hoog zou zijn als gedurende een zelfde aantal uren door de week is de 'brutowinst' op zondag de helft lager, omdat de personeelskosten dubbel zo hoog zijn. Dan is het voor mij (bedrijfseconomisch gezien) vreemd dat een supermarkt op zondag open is. De verdiensten zijn lager en dat drukt de winst als geheel.

Zou de supermarkt alleen op weekdagen open zijn, dan zou de omzet als geheel net zo hoog zijn (de klanten komen toch wel boodschappen doen) en de 'winst' hoger. Waarom dan toch op zondag open?

Natuurlijk besef ik dat langere openingstijden een vorm van service aan de klant zijn maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ondernemers service bieden aan klanten waarmee ze zichzelf financieel benadelen. Zou het argument 'omdat de concurrent het ook doet' - die natuurlijk met hetzelfde verschijnsel te maken heeft - de enige reden zijn?

Of zie ik iets over het hoofd?

2 jaar geleden
in: Winkels
3.3K
Pieterke
2 jaar geleden
Het levert kennelijk toch genoeg op. Hier in de directe omgeving heb je 2 grote AH's, Aldi, Dirk en komt er binnenkort een Jumbo. En sinds kort is er een AH to go bijgekomen. Allemaal op loopafstand van elkaar. En allemaal zijn ze op zondag open en ook in de avond. En dan zijn er ook nog diverse avondwinkels. Het loont dus kennelijk wel.
LeonardN
2 jaar geleden
Volgens mij klopt je berekening niet (altijd).
Als de opbrengsten 1 miljoen euro is op een zaterdag en 1 miljoen op een zondag. En de personeelskosten 10.000 op zaterdag en 20.000 op zondag is dat geen halvering van de brutowinst. Waarom zijn supermarkten op zondag open? Omdat dat mag (geloof ergens rond 2009) en omdat er vraag naar is.
Stel dat je in een stad bent waar 5 supermarkten zijn.
Als alle 5 eerst niet op zondag open zijn en dan 1 als enige toch wel besluit open te gaan op zondag, zal deze (bijna) alle mensen trekken die behoefte hebben zondag boodschappen te halen. Maar aangezien die mensen eerder gedwongen waren in hun favo winkel boodschappen te doen op een andere dag, hoeven ze dus minder/niet naar DIE supermarkt. Maw als je het niet doet heb je minder omzet en klantverlies. Want straks gaat die klant dus wennen aan de winkel die op zondag open is. Enige wat je dus kan doen is afspreken dat je als 5 supermarkten niet opengaat. Maar dan gaan mensen naar de volgende stad
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Inderdaad binding van klanten.
De klant zal maar overstappen naar de concurrent.
Als een vaste klant van winkel A op zondag naar B gaat, omdat A dan gesloten is, zou onverhoopt ook doordeweeks naar B gaan, omdat het daar toch ook fijn winkelen was.. En, het personeel krijgt op zondag idd 200%.
De meesten die dan werken zijn dan wel de goedkope krachten, vaak niet de oudere vaste medewerkers.
Ofwel, de 16-jarige krijgt wel dubbel betaald, maar is nog altijd een goedkope kracht. Mocht deze kracht toch niet nodig zijn, omdat de klandizie laag is (bijv zware regenval), wordt hij of zij naar huis gestuurd.

Het beste antwoord

Supermarkten concurreren niet alleen met zichzelf of elkaar, maar ook met avondwinkels, horeca en afhaal/bezorgdiensten. In de steden zijn speciale avondwinkels grotendeels verdwenen sinds de supermarkten ‘s avonds open zijn.
Aanvulling: Supermarkten die s avonds en in het weekend open zijn, trekken dus klanten weg bij heel andere winkels.

Verder kan s avonds open zijn bijdragen aan het spreiden van drukte, wat ook kosten kan schelen (bv minder personeel op die momenten). Bovendien is personeel op die momenten mss relatief duur, maar personeel tegen minimumjeugdloon is goedkoop en maar een kleine kostenpost tov bv vastgoed.
Toegevoegd op 12 september 2021 07:20: tekst
2 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In beginsel waren het klanten (met name tweeverdieners) die om ruimere openingstijden van de supermarkt(en) vroegen. Als er dan één supermarktketen is die daar gehoor aan geeft, dan zullen anderen, om hun klanten te behouden, moeten volgen. Dit kan je als een soort van serviceverlening zien.
2 jaar geleden
De openingstijden van een supermarkt zijn het enige verdienmodel. Hoe meer openingsuren, hoe meer kan worden verdiend.
In deze coronatijden groeit de online verkoop/thuisbezorging van supermarkten. Supermarkten gaan over op thuisbezorging omdat ze niet achter willen blijven bij de concurrent. Maar thuisbezorging is nog steeds een verliespost voor alle supermarkten. Thuisbezorging is geen verdienmodel. De winkelverkoop subsidieert de thuisbezorging. De winkelverkoop moet daarom zoveel mogelijk worden gestimuleerd en dat gebeurt door veel openingsuren.