Hoe krijgt de supermarkt het uitbetaalde statiegeld terug?

Als de supermarkt het statiegeld voor elk ingezameld flesje terug krijgt van stichting Statiegeld Nederland, dan moet die stichting weten hoeveel flesjes bij die supermarkt zijn ingeleverd, om zo het bedrag te bepalen wat de supermarkt hiervoor terug krijgt.
Daarvoor moeten de ingeleverde flesjes worden geteld, neem ik aan. De flessenautomaat telt deze natuurlijk, maar het lijkt me nog steeds fraudegevoelig aangezien de supermarkt dit aantal foutief kan doorgeven aan de stichting.
Ik heb zelf gewerkt bij een supermarkt, en de PET flessen werden van de sorteerband altijd bij elkaar in een "Big Bag" gegooid. Die mega grote plastic zakken gingen dan terug met transport en zullen uiteindelijk bij een recyclingbedrijf komen. Worden de flessen hier dan geteld? Ook dit lijkt me erg onpraktisch aangezien in sommige winkels de flessen niet in een Big Bag gaan, maar worden samengeperst tot een compactere blok plastic.
Kan iemand me uitleggen hoe het werkt (of de gehele statiegeldcyclus kort uitleggen) ?

2 jaar geleden
in: Winkels
3.9K
erotisi
2 jaar geleden
als je koopt betaal je meteen voor het statiegeld
SentWierda
2 jaar geleden
Onduidelijke vraag. De supermarkt betaalt niet in eerste instantie statiegeld uit.
De supermarkt ontvangt in eerste instantie statiegeld van de klant en in de meeste gevallen levert de klant de flessen weer in voor statiegeld. Lang niet alle statiegeldflessen worden ingeleverd.
Ze kunnen stuk gaan en belanden bij de statiegeldloze glazen flessen
Ze kunnen beschadigd raken en belanden bij de statiegeldloze plastic flessen.
Ze kunnen worden 'vergeten'.
Ze kunnen zoekraken.
En zo zijn er nog meer redenen waardoor ze uiteindelijk niet worden ingeleverd.
tinus1969
2 jaar geleden
Mbt ‘hoe tel je flessen als ze samengeperst zijn’, ik vermoed dat je zulke pakketten kunt wegen. Significante afwijkingen tussen gewicht en geclaimd aantal flessen wijzen op fraude.
LeonardN
2 jaar geleden
@erotisi/SW Jullie snappen de crux van de vraag niet zo lijkt het. Morgen beginnen jullie een supermarkt. Jullie gaan ook statiegeldflessen verkopen en worden ook een statiegeld-inzamelpunt.
De eerste fles Coca Cola is nog niet verkocht, of er komt iemand aan met een aanhanger lege flessen en bierkratten, ergen anders ooit gekocht.
Die persoon en nog een aantal mensen leveren de eerste dag voor 1000 euro aan flessen in. Jullie hebben die eerste dag echter voor nog geen 20 euro statiegeld binnengekregen.
Er is nu dus een tekort van 980 euro aan jullie zijde. Eigenlijk 1000 want die 20 euro wordt morgen natuurlijk ook weer ingeleverd. Hoe krijgen jullie dat geld terug? Nou dat is simpel in mijn optiek. Je levert de statiegeldflessen terug aan Statiegeld Nederland en je krijgt 1000 euro. Zoals ik verder van het antwoord van SimonV lijk te begrijpen is het Statiegeld Nederland zelf die de inzamelpunten beheert en dus zelf inzage heeft in hoeveel flessen er binnen komen.
LeonardN
2 jaar geleden
En dat is trouwens nog niet de crux van de vraag, maar dat is zeg maar beginpunt vanuit waar je moet denken.

Antwoorden (2)

De supermarkt krijgt (nagenoeg) geen geld terug voor uitbetaald statiegeld, maar geeft het terug aan de klant die het bij aankoop betaald heeft.
Als klant koop je dus een flesje en je betaalt de inhoud + statiegeld, en wanneer je het flesje weer inlevert krijg je het statiegeld terug.
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Als je flessen bij supermarkt A hebt gekocht en je levert ze in bij supermarkt B en die betaalt jou het statiegeld terug, dan heeft die toch verlies? Daar moet dus een ander systeem voor zijn. Ik heb overigens geen min-duim gegeven.
LeonardN
2 jaar geleden
Ook jc54 lijkt de vraag niet te vatten, of anders heb je het fout.
Zie mijn reactie onder de vraag. "De supermarkt krijgt (nagenoeg) geen geld terug voor uitbetaald statiegeld," Natuurlijk wel. Anders zou geen enkele supermarkt statiegeldflessen inzamelen. Zie het voorbeeld wat ik geef onder de vraag.
De kans op fraude lijkt gering. Dit is een deel van het proces volgens Statiegeld Nederland:
• Het innamepunt verzamelt de flessen in bags, die gesloten worden met een sluitstrip met klantspecifiek label. De bags en sluitingen zijn verkrijgbaar via de grossier; de labels worden verstrekt door Statiegeld Nederland.
• De grossier haalt de volle bags op bij het verkooppunt tijdens de reguliere levering. • De producent haalt de zakken op bij de grossier tijdens de reguliere levering, en brengt ze retour naar Statiegeld Nederland.
• Statiegeld Nederland scant de flessen per innamepunt op EAN-code.
• De uit te keren statiegelden worden berekend op basis van het aantal statiegeldflessen dat wordt ingeleverd bij Statiegeld Nederland.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"• Statiegeld Nederland scant de flessen per innamepunt op EAN-code."
Begrijp ik het dan goed als we zouden kunnen stellen (of het anders kunnen verwoorden) dat de inzamelpunten in de supermarkt eigenlijk door Statiegeld Nederland wordt beheerd?
SimonV
2 jaar geleden
Beheerd vind ik een te groot woord. De supermarkt maakt gebruik van deze dienst van Statiegeld Nederland.