Zijn op 5 mei de winkels open?

In principe heb ik niet dringend iets nodig, maar het is mooi meegenomen als het vandaag lukt. Zijn op bevrijdingsdag de winkels open? Ik ga ervan uit dat de supermarkten wel open zullen zijn, maar of dat ook geldt voor de zogeheten 'niet-essentiële winkels'?

2 jaar geleden
in: Winkels
30.8K

Antwoorden (1)

In principe zijn de winkels open. Volgens de Winkeltijdenwet is Bevrijdingsdag geen officiële feestdag. Dat betekent dat je als ondernemer niet verplicht bent om je personeel vrij te geven of je winkel te sluiten. Om de vijf jaar, in de zogenaamde lustrumjaren is Bevrijdingsdag wel een nationale feestdag.
Maar zelfs dan zijn de meeste winkels open.
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Open, maar dan wel volgens de zondagsregel. Dus van 12 tot 5.
ronron1212
2 jaar geleden
@Amadea de winkels zijn normaal open eens in de 5 jaar is dat anders.
Volgens de Winkeltijdenwet is Bevrijdingsdag geen officiële feestdag,
de winkels mogen op deze dag gewoon geopend zijn. Per gemeente kan er afgeweken worden van de Winkeltijdenwet.
Wanneer er in jouw gemeente een politieverordening van kracht is,
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron Je bron is me niet helemaal duidelijk.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Waar bestaat die zondagsregel? Je kunt gewoon de gehele dag naar de winkel. Sommige tot 20.00 uur, andere 22.00 uur of nog een andere tijd.
Bijv. Action tot 20.00 uur.
Bijv. AH: vanaf 07.00 uur en tot 21.00 of 21.45 of 22.00 uur.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN deze heb ik gebruikt
https://www.koopzondagen.net/koopzondag/datum/99_05_05-05-2021.html