Waarom is de ah go zo duur en is het mogelijk dat cola 4x duurder is dan bij normale ah?

Albert Heijn

3 jaar geleden
in: Winkels
3.8K
ronron1212
3 jaar geleden
ruim 2x duurder
SentWierda
3 jaar geleden
De AH to go is vergelijkbaar met de supermarkt in een benzinestation: je betaalt de hoofdprijs. Ook binnenstadvestigingen van supermarkten (bijv. Coop) berekenen de hoge vierkantemeterpriis door in de productprijzen.
SentWierda
3 jaar geleden
Op 21 april 2011 is de vraag gesteld: Is eenzelfde product duurder bij de Albert Heijn TOGO dan bij een reguliere AH? Met 3 antwoorden.
LeonardN
3 jaar geleden
1. Door wet van vraag en aanbod.
2. Monopoliepositie op die locaties waar AH To Go zit.
3. Huurprijs De wet van vraag en aanbod stelt dat als de vraag groot is en het aanbod klein de prijs kan stijgen, en mensen dan nog steeds zullen kopen. VRAAG
De vraag is op die locatie groot omdat er geen alternatief is, of omdat het alternatief voor negatieve consequenties zal zorgen. Wil je als reiziger een cola kopen, en je begeeft je op een vliegveld/tankstation of treinstation heb je vaak geen alternatief als je een cola wil kopen. Als je naar een alternatief gaat zoeken moet je je verwijderen van de locatie waar je bent. AANBOD in een monopoliepositie
De AH To GO weet dus dat zij de enige zijn die op die locatie die de cola verkoopt, ze kunnen dus de prijs opdrijven. (Of ze hebben een concurrent die ook een hoge prijs zal vragen met dezelfde redenatie). HUURPRIJS
Daarnaast zullen ze de prijs ook hoger moeten stellen omdat de huurprijs hoger ligt dan op "normale" locaties.

Antwoorden (1)

De AH to Go is geen normale AH, het is bedoeld als een snel winkeltje waar je spullen haalt die je voor onderweg wil hebben. De locatie is daar waar reizigers komen (station, tankstation etc) en daar gelden nu eenmaal andere tarieven.
Het is niet de bedoeling van deze shops om er je weekboodschappen te gaan halen, ze hebben dat assortiment ook helemaal niet.
Dit geldt niet alleen voor de AH to Go, maar voor elke shop die op een dergelijke plek zit. Je koopt geen goedkope cola bij een tankstation, ook niet op een luchthaven, ook niet op het station. Daarvoor moet je bij een winkelcentrum zijn.
Het assortiment is erop gericht om de reiziger gemak te bieden, door bijv. gekoelde drank aan te bieden en geen grootverpakkingen. De kosten voor een dergelijke locatie zijn per m2 vaak hoger, maar dat is niet de hoofdreden voor de hogere prijs.
De hogere prijs wordt veroorzaakt door het simpele principe: op deze plaats heeft de klant meer geld over voor dit assortiment aan producten, want er is geen alternatief. Er is geen supermarkt in de buurt die concurreert met dit soort winkeltjes.
Toegevoegd op 26 augustus 2020 10:35: tekst
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Inderdaad: AH to go is een gemakswinkel voor de snelle snack onderweg (of de vergeten kleine boodschap op weg naar huis). Je betaald voor de locatie en het gemak.
LeonardN
3 jaar geleden
+"De hogere prijs wordt veroorzaakt door het simpele principe"
Dat principe noemen we:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_en_aanbod#:~:text=De%20wet%20van%20vraag%20en,hoeveelheden%20aan%20elkaar%20gelijk%20zijn.
popeye
3 jaar geleden
maar ah go is gewoon van albert heijn . waarom vind de overheid dat eerlijke handel?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Daar heeft de overheid toch geen bal over te zeggen. Als iemand €5,- wil vragen voor een fles cola moet die persoon dat zelf weten. Jij hoeft het niet te kopen.
Je kan naar een andere winkel gaan.