Mag een 17 jarige een iPhone 11 gaan kopen bij de mediamarkt?

Het is een cadeau voor mijn vader maar ik wil het graag kopen zonder dat hij het weet
Ik wil dat graag contant doen, zou dat ook gewoon mogen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Winkels
7.1K
Amadea
4 jaar geleden
Als jouw ouders toezicht op jouw bankzaken hebben zal dat lastig zijn.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag.

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Handelingsbekwaamheid lees je daarover:

"Volgens artikel 1:234 BW (in Nederland) zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten."

Als deze impliciete toestemming er niet zou zijn, zouden kinderen nooit dingen in winkels kunnen kopen. Een verkoper zal bij de verkoop van een mobiele telefoon er waarschijnlijk van uitgaan dat alles wat dit betreft wel goed zit.

Als jij als 17-jarige een artikel zou willen kopen van duizenden euro's, zal de verkoper zich waarschijnlijk wel afvragen of je dat van je ouders wel mag doen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als 17-jarige €800+ uitgeven / betalen ... is dat normaal, is dat toegestaan?
Dacht dat deze regels over een paar tientjes gingen, niet over flinke bedragen als waar mi sprake van is. Geen min van mij.
Antoni
4 jaar geleden
Ik weet niet of er een precies bepaald bedrag voor staat. Waarschijnlijk is het aan de betrokken verkoper per geval te beoordelen of alles wel goed zit. Een 17-jarige zal in de praktijk waarschijnlijk makkelijker een groot bedrag kunnen betalen dan een 10-jarige, dus zonder twijfel bij de verkoper.
LeonardN
4 jaar geleden
+
Hoe dan ook mag het (handelingsbekwaam of niet). Het kan wel zo zijn dat een verkoper weigert om aan een jong kind, een artikel van hoge waarde te verkopen, omdat deze vermoed dat de ouders een paar uur later de koop willen laten vernietigen. De ouders staan dan al snel in hun recht. Maar er is geen wet die de verkoper (of het kind) verbiedt om iets te kopen. Een 17-jarige lijkt me wel in staat om zelf dat geld te verdienen met een bijbaantje. Daarnaast als zijn ouders het goedkeuren dat hij de telefoon koopt is hij dus handelingsbekwaam geworden (voor die aankoop).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als een verkoper ervan uitgaat dat het bij de koop door een minderjarige, van een mobiele telefoon van tegen de duizend euro, die ook nog contant betaald wordt, het wel goed zit, is zeer onverantwoord bezig. Zeer dom dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik geef geen min, maar een kind van 17 jaar mag maximaal 300 euro pinnen per dag in het 'gunstigste' geval.
Indien een kind van 17 jaar dit cash neerlegt, zullen echt wel bellen gaan rinkelen bij MM.
Om als minderjarige een aankoop te doen voor een bedrag dat de maatschappelijk aanvaarde norm te boven gaat is toestemming van de ouders nodig.
Het is niet de gewoonste zaak van de wereld dat een minderjarige zonder toestemming een product koopt van een bedrag rond de 900 à 1000 euro en het ook nog contant betaalt om de koop geheim te houden.
De verkoper van Mediamarkt, alle verkopers trouwens, dient in een dergelijk geval alert te zijn en de verkoop te weigeren.
De verkopers van Mediamarkt weten dat zij hierop aangesproken kunnen worden en zullen deze aankoop weigeren als de koper minderjarig blijkt te zijn en niet kan aantonen dat hij toestemming heeft van een wettelijke vertegenwoordiger.
De minderjarige mag een dergelijke koop proberen, maar als de verkopers zich aan hun instructies houden verlaat de minderjarige aspirant koper zonder deze peperdure iPhone de winkel.
Toegevoegd op 26 oktober 2019 21:55: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe de minderjarige aan het contante bedrag komt, bijvoorbeeld spaargeld via bijbaantjes of giften is van ondergeschikt belang.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Precies, dat bedoel ik. +
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus, idd, daarom mag iemand jonger dan 18 jaar ook (indien geregeld) max 300 euro pinnen.
Laat staan dat zo iemand met een pak geld betaald.