Mag een voedingsproduct na houdbaarheidsdatum nog verkocht worden?

Dit is een algemene vraag over alle voedingsmiddelen. Maar in dit specifieke geval gaat het om een blikje drinken.

een jaar geleden
in: Winkelen
1.7K

Antwoorden (2)

Producten waarvan de THT (ten minste houdbaar tot)-datum is verstreken, mogen volgens de wet worden verkocht. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper.

Producten waarvan de TGT-datum verstreken is, mogen niet meer worden verkocht.
.
TGT staat op producten die erg bederfelijk zijn, zoals vlees, vis, voorgesneden groenten, koelverse maaltijden of verse vruchtensappen. Deze datum is de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Na deze datum kunnen er ziekteverwekkers in ontstaan.
Bij een blikje drinken zal het gaat om een THT-datum. Dat blijft echt nog wel een aantal dagen goed na de THT-datum, ik denk zelfs nog.langer.
.
TGT = te gebruiken tot
Toegevoegd op 20 mei 2022 22:16: bron
een jaar geleden
In Nederland mogen producten die 'over datum' zijn wel worden verkocht - een uitzondering hierop zijn zuivelproducten en eieren. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit stelt dat verkoop is toegestaan zolang de producten hun normale eigenschappen bezitten en er geen gevaar is voor de gezondheid. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Houdbaarheidsdatum en https://www.nu.nl/economie/471902/supermarkt-mag-verlopen-producten-verkopen.html.
.
Wat ik hierboven aanhaal, gaat, voor zover ik kan nagaan, over de Tenminste-houdbaar-tot-datum (THT), niet over de Te-gebruiken-tot-datum (TGT). Er zijn volgens het artikel van Wikipedia twee verschillende houdbaarheidsdatums. Aan de TGT-datum moet wel strikt de hand worden gehouden.
.
Taalkundig gezien zou TMHT-datum beter zijn. Ik had Ten-minste-houdbaar-tot-datum moeten schrijven.
een jaar geleden