Mogen winkels prijs door berekenen op oude voorraad van voor prijsstijging was grondstoffen?

Dus bijvoorbeeld prijs van granen die omhoog is gegaan mogen dan de oude voorraden met granen erin die waren ingekocht voor de prijs stijging was toch worden doorberekend naar de klant of is dat oplichting?

een jaar geleden
in: Winkelen
1.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Geen oplichting maar vraag en aanbod.
Als je een groot (duur) voorraad hebt en de prijs daalt moet je ook mee anders raak je die niet kwijt.
crispy
een jaar geleden
Zelfs als de grondstoffen goedkoper worden, mag de winkel de verkoopprijzen verhogen.
SentWierda
een jaar geleden
Als je de prijzen verhoogt en een collega/concurrent doet dat niet, dan zullen (sommige of vele) klanten van jou naar de collega/concurrent gaan. Jouw verdienmodel zal smelten als sneeuw in de zon.
Slimme verkopers verhogen niet snel de prijzen.
crispy
een jaar geleden
@SentWierda Klopt, zo werkt dat in de markt.
De vraag was of het mocht, en wettelijk is er niets dat dit in de weg staat.
SentWierda
een jaar geleden
@crispy. Natuurlijk mag het. Maat ik heb uitgelegd wat de gevolgen (kunnen) zijn.
Het kan de uitwerking hebben dat je jouw bedrijf om zeep helpt..

Antwoorden (1)

Dat mogen ze. Een winkel stelt zijn eigen prijzen vast.

Oplichting is het niet. Bij de inkoop van nieuwe grondstoffen zal een bedrijf ook de hogere inkoopprijs moeten betalen.
een jaar geleden