waar vind ik in België nog echte mottenballen?

Vele drogisterijen zijn gesloten, daar vond ik ze. Nu al overal gezocht, maar het enige wat ik vind is cederhout, lavendel en ander natuurlijk spul. Helpt voor geen centimeter, mijn kledij zat vorige jaar onder de gaten.
Dus ik wil terug gewone alledaagse oldschool mottenballen.
Maar waar vind ik die? Vroeger in elke supermarkt maar nu onvindbaar.... ook de online shops die ik geregeld bezoek hebben ze niet.
Waar vind ik die, live of online?

3 jaar geleden
in: Winkelen
5.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn die van Roxasect nog de ouderwetse maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ze zijn o.a. te koop bij Bol.com, Kruidvat, DA en nog veel meer (online) zaken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pieterke
Dat zijn echt niet meer de ouderwetse naftaleenballen, want die zijn al jaren verboden.

Antwoorden (1)

De ouderwetse mottenballen van naftaleen, kamfer en dichloorbenzeen zijn in Europa al enkele jaren verboden. De toegelaten alternatieven werken slecht. Buiten Europa zijn ze nog te bestellen (zie link), maar naftaleen, kamfer en dichloorbenzeen zijn ZEER ongezond.
Zelf gebruik ik zuivere Eucalyptus-olie welke ik ooit meebracht uit Australië. Een of twee druppels op een toiletpapiertje en dan in de kleerkast werkt erg goed. Wel elke dag een druppeltje gebruiken. Veel drogisten en natuurwinkels verkopen flesjes met 10 ml Eucalyptus-olie. De goedkope (ca €2,-) zijn echter volgens mij versneden met andere etherische oliën, want er staat wel Eucalyptus op, maar ook etherische olie. Je moet er zelf aan ruiken om zeker te weten of het zuiver is. De geur is ZEER sterk. Let ook op de waarschuwingen bij de verpakkingen.
Onder de tweede link een vrij dure grootverpakking van echte Australische eucalyptus-olie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
ah zo, die zijn verboden? Ik zag in Kruitvat Nederland dat ze nog mottenballen hadden maar dat zal dan zonder chemie zijn..
Dankjewel voor de uitleg.
Eucalyptus kan ik via een vriend kopen, die is echt superzuiver (die olie he :-)).