Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat maakt een projectiescherm zo prijzig?

Een tijd lang heb ik geprojecteerd op mijn muur, maar dat is nu geen optie meer. Ik zat me dan ook te verdiepen in projectieschermen en kwam erachter dat ze best wel prijzig zijn. In de maat waarin ik er één wil hebben beginnen ze vanaf 150 euro. Hoe komt dit? Het is toch niet meer dan een doek met wat plastic en metaal aan de boven en onderkant?

3 jaar geleden
in: Winkelen
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een goed projectiescherm is niet zomaar een doek. Een goed projectiescherm vergroot het beeldcontrast, vooral in een kamer die niet helemaal donker is. De grijze kleur van het scherm absorbeert een deel van het omgevingslicht in plaats van deze te weerspiegelen zoals een mat wit scherm zou doen.
True Optical Ambient Light Rejecting-schermen zijn speciaal ontworpen om omgevingslicht vanuit specifieke hoeken te onderdrukken. Dit maakt het beeld helderder. Licht in de kamer wordt niet weerspiegeld in het beeld zodat contrast, kleurverzadiging en dynamisch bereik behouden blijven.
Er bestaan overigens ook eenvoudige projectieschermen van € 60,-:
https://www.kieskeurig.nl/projectiescherm?rq=&min=&max=&min_default=&max_default=&sort=price&page=1
De eigenschappen van een projectiedoek worden uitgedrukt in de reflectiewaarde (Gain) en de kijkhoek.
De reflectiewaarde wordt gemeten in ‘gain’. Gain is gerelateerd aan een vaste referentiestandaard: Magnesium Carbonate (MgCO3). MgCO3 absorbeert geen licht, maar straalt het geprojecteerde licht perfect gelijkmatig terug. Matwit is de standaard bij een projectiedoek, waarbij de gain dan ook op 1,0 is vastgesteld.

Kijkhoek
De kijkhoek van een projectiedoek geeft aan tot welke graad het geprojecteerde beeld duidelijk zichtbaar is. Hoe verder de kijkhoek van de as van het beeld verwijderd is, hoe meer de helderheid zal afnemen. De maximale kijkhoek is de hoek waar de kijker minder dan 50% van de lichtintensiteit van het beeld waarneemt. Deze grens wordt aangehouden als algemeen geldende norm voor beeldkwaliteit.

Soorten projectiedoek
Zie:
https://www.beamerexpert.nl/doeksoort-projectiescherm/
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik weet er veel te weinig van maar zou je ook een diascherm of filmscherm uit een kringloop kunnen gebruiken eigenlijk SimonV?
vraagBraak1
3 jaar geleden
Helder, bedankt voor je antwoord. +1 :).
SimonV
3 jaar geleden
Je zou ook een diascherm of filmscherm kunnen gebruiken. Het basisidee is hetzelfde.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding