Zijn apothekersproducten beter dan de producten in de supermarkt?

Ik weet niet hoe de apotheken in Nederland zijn, maar de apotheken in België zijn meestal klein, ogen luxueus en duur uit. De sfeer is rustgevend en het is daar erg proper. Nu vraag ik me af wat de reden is dat de producten in de apotheek véél duurder zijn dan gewone producten in de supermarkt. Laten we er een voorbeeld bij nemen. Micellair water is in de gewone supermarkt veel goedkoper dan een flesje micellair water in een apotheek. Wat zit daarin dat het veel duurder maakt? Is het een rechtvaardige prijs of willen die speciale producten duurder lijken dan ze zijn? Met andere woorden, mensen dénken dat die producten beter zijn.

Toen ik vroeg wat het verschil is daartussen, zei de apotheekster dat er thermaal water inzat. Dat het water rustgevend is voor de huid, dus op die manier specialer. Maar zijn de producten van de apotheek wél speciaal genoeg om zo'n prijs te hebben?

Voorbeelden van producten die zowel in de supermarkt als in de apotheek te vinden zijn: lippenbalsem, tandpasta, verzorgingsproducten, ...

Zou ik niet beter een flesje micellair water in de supermarkt kopen?

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Winkelen
2.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
Je betaald vaak voor merk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Apotheken berekenen vaak een duurde prijs doordat zij ook onder andere weinig concurrentie hebben. De supermarkt heeft dit veel meer. Mensen kopen producten bij een apotheek en hebben vaak geen besef van de prijs. Ze geloven snel dat iets zo duur is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, de producten die jij benoemd kun veel goedkoper bij de super halen. Dat ze medicijnen verkopen wil nog niet zeggen dat al het andere ook veel beter werkt.
En ...luxueus en duur uitzien wordt doorberekend in de prijs. Maar dat heb je zelf ook al geconstateerd.

Het beste antwoord

Een hogere prijs voor hetzelfde product wil niet zeggen dan apothekersproducten dan ook beter zijn dan de producten in de supermarkt. De verkoopprijs wordt maar ten dele bepaald door de kostprijs van het product. Eigenlijk geef je zelf al een deel van het antwoord: apotheken zijn kleiner en ogen luxueuzer. Dat geeft een heel ander kostenplaatje dan een grote, eenvoudige supermarkt met een hoge omloopsnelheid en efficiënte logistiek. De kosten van o.a. gebouw en personeel moeten ook verwerkt worden in de verkoopprijs.

Of je beter in de supermarkt dan bij de apotheek zou kopen is niet direct te zeggen. Als je goedkoper uit wilt zijn waarschijnlijk wel. Als prettiger winkelt bij een kleine luxueuze apotheek, behoefte hebt aan advies en bereid bent daar iets meer voor te betalen waarschijnlijk niet. Aankoopbeslissingen van consumenten gebeuren niet alleen op basis van prijs en daarom is er nog steeds variatie in het soort winkels en de prijzen van producten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Goede punten, al denk ik dat het grootste prijsverschil veroorzaakt wordt door de korting die supermarkten en andere grote winkelketens krijgen door de grote hoeveelheden die tegelijk ingekocht worden. Die kortingen lopen soms zo hoog op, dat de kleine ondernemers hun producten niet eens kunnen verkopen voor de prijs waarvoor de grote winkelketens hun producten inkopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! :D

Andere antwoorden (1)

Over het algemeen zijn middelen bij drogisterijen en supermarkten goedkoper. Maar deze verkopen meestal alleen vrij algemene geneesmiddelen voor de meest voorkomende kwaaltjes (en waantjes).
Een apotheek mag echter ook medicijnen op recept verstrekken. Bovendien weten ze meestal meer over het middel, hoe het te gebruiken en over alternatieven.
Dus een paracetamolletje van 250mg of 500mg is bij de apotheek en bij een drogisterij hetzelfde, maar als je een sterkere pijnstiller wilt moet je naar de apotheek.