Hoeveel verschillende producten verkoopt een supermarkt (gemiddeld) in Nederland?

Anders geformuleerd: hoe groot is gemiddeld het assortiment van een Nederlandse supermarkt zoals Albert Heijn of of C1000.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Winkelen
19K

Het beste antwoord

Dit is wat Albert Heijn op de website heeft staan:

Wijkwinkel (dus de 'normale' AH)
Aantal producten in het assortiment: 8.000 - 22.000
Grootte van de winkels: tussen 800 en 2.500 m²

AH XL
Aantal producten in het assortiment: meer dan 30.000
Grootte van de winkel: > 3.000 m²

In tegenstelling tot een Aldi en Lidl waar respectievelijk het assortiment zo rond de 800 en 1800 items zit.

Winkels dikken de grootte van hun assortiment graag aan. JUMBO gebruikt dit bijvoorbeeld ook in één van zijn kreten.

In de praktijk zal de gemiddelde supermarkt (m.u.v. discounters) zo rond de 10.000 tot 15.000 items (SKU's --> Stock Keeping Units) zitten.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

AH XL
Aantal producten in het assortiment: meer dan 30.000
Grootte van de winkel: > 3.000 m²