Is er een minimumleeftijd voor het hebben van een klantenkaart?

Waarschijnlijk verschilt dit per winkel, maar mijn buurmeisje is 12 (bijna 13) en ik was met haar winkelen. Natuurlijk gebruikte ik ook een klantenkaart, en zij vroeg dus hoe oud je daar eigenlijk voor moet zijn. Dit wist ik zelf ook niet, en hier ben ik wel benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
2K

Antwoorden (1)

Bij mijn weten is er geen wettelijke regeling voor.
Bedenk echter:

Kinderen onder de 18 jaar hebben voor het aangaan van een (koop) overeenkomst toestemming van de ouders nodig. Meestal wordt er stilzwijgend van uitgegaan dat hij of zij die heeft. Koopt het kind echter iets met grote financiële gevolgen (bijvoorbeeld een scooter) en de ouders zijn het er niet mee eens, dan kan die overeenkomst vernietigd worden.

Wellicht is het dus handig dat bedrijven alleen klantenkaarten verstrekt aan meerderjarigen.

Overigens ben ik nog geen winkeliers tegengekomen die aan kinderen onder de 18 vroegen: "Mag je dat wel kopen van je ouders"