Mag de hond mee de supermarkt in?

Zover ik weet, mag een hond de supermarkt mee in, zolang deze in de boodschappenkar zit. Hierdoor kan hij niet bij producten komen (ook niet snuffelen), andere mensen lastig vallen of iets vernielen.

Nu was er een winkelbediende die mij vertelde dat ik fout bezig was. Volgens hem is dat niet hygienisch, omdat mensen daar hun producten in leggen. Hij benoemde vlees. Maar dit zit altijd in een verpakking. Het enige wat niet verpakt is, is groente en fruit. En dat stoppen klanten in plastic tasjes.
Mag ik mijn tas, die op de grond heeft gestaan, ook niet in de kar zetten? En hoe zit het met (grotere) kinderen die in de kar zitten met schoenen aan? Dat is tenslotte hetzelfde idee.

Oftewel: Hoe is de regelgeving omtrent honden in winkel? Deze kan ik niet op internet vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Winkelen
30.3K
bamibal
12 jaar geleden
Kinderen zitten niet met hun blote aars in het wagentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen met honden uit de winkel werden gezet, maar de precieze regelgeving weet ik niet.
bamibal
12 jaar geleden
Bij de supermarkt waar ik vaak heen ga, hebben ze gewoon zo'n sticker op de deur. Verboden voor honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet iedereen houdt van honden, als mensen in de supermarkt boodschappen doen dat willen ze niet dat zo'n hond aan hun snuffelt om nu maar als kleine voorbeeld te noemen.
bamibal
12 jaar geleden
Ook niet iedereen houdt van kinderen. Maar die snuffelen niet aan je kruis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond zit IN de winkelwagen, dus kan hij niet snuffelen aan mensen. En die van mij zit keurig op een oude krant (anders zakken zijn pootjes door de kar heen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef de hondenharen niet op de verpakkingen van mijn boodschappen. Pakje uitpakken... Gelijk handen wassen. Enz enz enz.... Bah. Denk toch na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zelf boodschappen doen en hondje thuis laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag laatst in de HEMA een grote hond aan de rookworsten likken. Een van de redenen dat een hond niet mee de supermarkt in mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisdieren worden uit oogpunt van hygiëne geweerd uit de supermarkt. Uitzondering is de hulphond of blindengeleidenhond. http://www.cbl.nl/de-supermarktbranche/begrippenlijst-a-z/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet je hond uberhaupt mee om boodschappen te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet mijn hond mee? Nee hoor. Maar als ik een eind ga wandelen met de hond kom ik automatisch langs de winkel. Ik vind het dikke onzin om 2x van huis naar de supermarkt te lopen. Voor 1 minuut lopen maak ik mij er niet druk om, maar het is wel 10 minuten lopen, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemachtig!!! 10 minuten lopen? Gaat er geen trein naar de supermarkt? Logisch dat je de hond dan meeneemt, zo'n eind!!!!! Dat zou ik ook niet uithouden zeg!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen kunnen allergisch zijn voor hondenharen en die zitten dus wel op hun spullen, ook al is het verpakt. Verder vind ik kinderen met schoenen aan in de kar ook helemaal niets, die schoenen zijn vaak vies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt speciale kinderzitjes in een winkelwagentje dan bungelen ze met hun benen buiten de kar.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
voor honden is er een haakje buiten aan de muur, daar kun je 'm aan vast binden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kathlyn, ik ben niet blind hoor, in de tijd dat mijn jongens klein waren had je er zelfs een paar met 2 zitjes maar blijkbaar zie jij nooit kinderen IN een kar met hun schoenen aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisLe Clerc, Daar aan zou ik mijn hond niet durven vast maken want het zal niet de eerste en ook niet de laatste hond zijn die gestolen wordt en al helemaal een kleine hond die men dan snel probeerd door te verkopen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
de enige honden die dat toelaten zijn voortgekomen uit een kruising met een kanarie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem mijn katten ook niet mee naar de Appie. Moet ik bij de kassa 6 kilo kipfilet, 24 haringen en 8 bonusaanbiedingen Old Amsterdam afrekenen!

Het beste antwoord

Een hond in de supermarkt mag niet van de warenwet vanwege de hygiëne. Tegenwoordig worden er in supermarkten ook waren vers bereid ( vleeswaren snijden, vers vlees inpakken, brood bakken e.d. ) Tegen een begeleidingshond hebben de winkels geen bezwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een supermarkt is het wettelijk verboden om honden toe te laten, evenals in alle winkels waar levensmiddelen worden verkocht. Een winkelier uw hond, hoe klein ook, weigeren. In het kader van europese wetgeving kan de keuringsdienst van waren de winkel voor onbepaalde tijd zelfs sluiten wanneer men waar neemt dat er een dier in de winkel aanwezig is!
Mocht er controle zijn en u bent daar met uw hond, kan de winkelier een dikke bekeuring krijgen. (dan praat ik niet over € 500,=, maar veel hoger) Dus een winkelier mag u weigeren als u samen met uw hond de winkel ingaat. Maakt niet uit of de hond loopt, in de wagen zit of op uw armen, dieren zijn domweg verboden in supermarkten. Dit geld voor alle soorten honden, groot en klein. Of ze wel of niet in een winkelwagentje zitten maakt niet uit. Het is voor supermarkten vaak onmogelijk om te bepalen welke soort hond wel en welke soort hond niet in de winkel mag. Om dit te voorkomen hebben supermarkten de regel dat geen enkele hond in de winkel mag, dit om discussies te voorkomen. Gelukkig omdat ook ik het een onprettig idee vind dat haar, kwijl en zo meer op mijn levensmiddelen terecht zou komen. Bovendien is de supermark geen goede omgeving voor een hond. Hij mag niks, kan niks en wordt voortdurend onder de voet gelopen of gereden. Net als van die mensen die hun hond meenemen naar de kermis of op koopzondag. Een goede socialisatieplek is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn juist. Echter er is een uitzondering. Mensen die de hond echt nodig zijn en waarvan duidelijk is dat dit zo is mogen hem mee naar binnen nemen. Denk aan signaal honden of blindengeleidehonden. Deze honden zijn herkenbaar aan het speciale "jasje" dat zij aan hebben. Verder is, zoals genoemd, het ten alle tijde verboden om een hond of ander dier mee te nemen in de supermarkt. Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lees nu pas dat mijn stukje over geleidehonden al in het eerste antwoord benoemd is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me echter af hoe een blinde het doet in een supermarkt. Zo'n hond heb je nodig als je alleen bent, maar een blinde alleen lijkt me geheel verloren in een supermarkt. Die kan immers niet zien waar de producten liggen die 'ie zoekt. Is 'ie niet alleen, heeft 'ie de hond niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen natuurlijk wel een boodschappenlijstje bij zich hebben... dan helpt iemand van het personeel hun wel verder...
Reddie
12 jaar geleden
Bij mijn supermarkt zie ik regelmatig een blind persoon door een employee geholpen worden. Dat is wel nodig ook, want een hond kan geen boodschappenlijstje lezen.
En verschillen in blikken en papier kan hij niet ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@conqie: Ik twijfel niet aan de hond. Ik zeg alleen dat ik denk dat een blinde geen hond nodig heeft in de supermarkt, omdat de blinde een menselijke begeleider nodig zal hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen problemen met hulphonden in winkels hoor. Ik vind 't prima, die honden zijn erop getraind hun werk te doen ipv worsten af te lebberen bij de Hema. Ik waag het slechts een kanttekening te plaatsen bij het nut van een hulphond in een winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is de hulphond wel nodig om bij de winkel zelf te komen? (blindegeleidehond bv) ken iemand met een hulphond maar ze neemt hem niet de winkel mee in.
niet omdat de keuringsdienst van waren er moeilijk over kan gaan doen, en niet omdat het niet mag van het personeel, maar gewoon omdat er mensen die allergisch kunnen zijn voor een hond en het er spaans benauwd van kunnen krijgen van zo'n tomtom of boodschappenhulp. honden kunnen producten uit de schappen pakken, maar ik vind dat niet fris
ik heb zelf een hond maar hier hoeft een ander ook geen last van te hebben (of het nu voor de gezelligheid is, of om een andere reden maakt m.i. geen verschil) ....en toch ben ik een hondenliefhebber! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korte reactie van een ervaringsdeskundige dan maar, ik ben blind maar heb geen hond, vrienden van mij echter wel, wat wij allemaal doen is: afspraken maken met de supermarkt op welke tijden wij het beste kunnen komen, om vervolgens onder begeleiding van een supermarktmedewerker onze boodschappen te doen, de honden mogen mee naar binnen, omdat het geen optie is ze onbewaakt buiten te laten staan. Echter wordt ons aangeraden onze boodschappen via internet te bestellen en laten bezorgen. De honden in de supermarkt kunnen alleen helpen bij het volgen van de route, dus is inderdaad geen goed boodschappenmaatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Crea: Bedankt voor je reactie!

Andere antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.
Bij mijn supermarkt zie ik regelmatig een blind persoon door een employee geholpen worden. Dat is wel nodig ook, want een hond kan geen boodschappenlijstje lezen.
En verschillen in blikken en papier kan hij niet ruiken.