Een pakketje via dropshipping: wat is dat?

Steeds meer mensen in mijn omgeving maken gebruik van 'dropshipping', maar waarom? Wat is het voordeel voor de klant? Tot nu toe heb ik niet al te beste ervaringen erover gehoord.

Utrecht
3 jaar geleden
Drop shipping (of met Nederlandse spelling dropshipping) is een techniek voor integraal ketenbeheer. Bij deze constructie ontvangt een handelaar/retailer een bestelling van een eindklant. De handelaar plaatst de bestelling door naar een producent of groothandel. De producent, of groothandelaar, levert het product rechtstreeks aan de koper/eindklant. Oftewel: jij koopt iets bij webwinkel X. X heeft geen eigen voorraad en besteld het bij bijvoorbeeld Aliexpress en laat het direct naar jouw adres sturen.
Voordeel voor X is geen winkel, geen voorraad, weinig risico en een interessante marge (=prijsverschil tussen wat jij betaald en wat hij betaald aan Aliexpress).
Voor jou is er weinig tot geen voordeel. Zelf direct bestellen bij bijv. Aliexpress is goedkoper, net zo snel en dezelfde garantie (tot aan de deur).
Dus in veel gevallen beter gewoon zelf op zoek gaan naar de echte verkoper en het daar bestellen.
tinus1969
3 jaar geleden
@lieverheersbeestje:
"Steeds meer mensen in mijn omgeving maken gebruik van 'dropshipping',"
Wat voor mensen? Als klant of als verkoper?

Het beste antwoord

Startende ondernemers die een webshop beginnen, maken steeds meer gebruik van dropshipping. Hierbij hoef je geen eigen voorraad te beheren en levert de producent direct aan de klant.
De eenvoudigste manier om dropshipping te omschrijven is dat je met deze methode andermans producten doorverkoopt. Een eigenaar van een webshop biedt bepaalde producten aan, maar heeft deze niet zelf op voorraad.

De klant doet de bestelling via jouw webshop, jij geeft de bestelling door aan de leverancier en die verstuurt het product rechtstreeks naar de klant.
Toch is dropshipping niet per definitie de kip met de gouden eieren. Het ligt namelijk voor de hand om een webwinkel te starten met bekende en populaire producten, zoals laptops of merkkleding.

Prijzenslag
Nadeel hiervan is dat verschillende andere webshops ook deals met deze leveranciers hebben, deze producten ook aanbieden en dit tot een prijzenslag leidt, waarbij de verkoopprijs leidend is. Je biedt immers geen uniek product aan.