Wat zijn de gevolgen van Brexit voor mijn online webshop bestellingen?

Ik zag afgelopen week mooie make-up die alleen verkrijgbaar was in een Britse online webshop. Omdat de Brexit toch is doorgegaan, wil ik nog even wachten met mijn aankoop totdat ik het zeker weet. Kan ik namelijk een enorme rekening (invoerrechten) aan de deur verwachten als de postbode nu mijn pakketje aflevert? Of zijn er nog andere belangrijke gevolgen die de Brexit heeft op mijn online bestelling? Kan ik bijvoorbeeld nog wel aankopen retouneren of mag dat nu niet meer?

ronron1212
3 jaar geleden
Nu kan je nog bestellen de brexit is nog niet doorgevoerd.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Inderdaad, niet wachten, nu bestellen. 1 januari wordt dat mogelijk anders en dan kan je bijbetalen. Dan ga je over een bestelling die inclusief de verzendkosten meer dan €22,- kost BTW betalen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brexit/vraag-en-antwoord/invoerrechten-bij-aankoop-uit-verenigd-koninkrijk#:~:text=Bestellen%20in%20een%20Britse%20webshop,hoger%20is%20dan%20%E2%82%AC%20150.

Antwoorden (1)

Straks mag, net als uit andere niet-EU-landen, maar tot 22 euro btw-vrij worden gewebshopt. Boven de 150 euro moeten ook nog eens invoerrechten worden betaald, anders staat de koerier het pakket niet af.
De meeste artikelen worden dus 21% duurder (boeken 9%). De invoerrechten staan hier (Schoonheidsmiddelen en verzorgingsproducten 0%):
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/hoe_bereken_ik_de_belasting_bij_invoer_internetaankopen
SimonV