Kan je achterhalen wie de track en trace code heeft gekocht?

Ik ben opgelicht op marktplaats...de oplichter stuurde mij de zogenaamde track en trace code van de iPhone bleek het dus de track en trace code te zijn van een leeg doosje... kan ik achterhalen wie de track en trace code heeft gekocht? En kan de politie dit achterhalen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.6K
paulus811
3 jaar geleden
Sorry maar ik begrijp werkelijk niet dat er nog steeds mensen zijn die een iPhone laten opsturen en niet van de 'gelijk oversteken' service van MP gebruik maken. Dat kan een hoop ellende zoals dit makkelijk voorkomen.

Antwoorden (2)

Dat kan wellicht via een omweg, als de verzending bijv via internet geregeld is. Echter het is wel de vraag of de politie zoveel onderzoekstijd in zo'n zaak als die van jou kan steken.
Met het achterhalen van de verzender ben je er namelijk niet. Hoe toon je aan dat je het product niet hebt gekregen, maar enkel een lege doos? De verzender zal vast beweren dat hij het wel verstuurd heeft, mocht hij achterhaald worden.

Hoe heb je het product betaald trouwens? Waarschijnlijk via een overboeking. Daar zit ook een onderzoeksmogelijkheid in. Echter, zoals al eerder gezegd, is het aantonen van oplichting nog zo makkelijk niet.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Desondanks is het melden hiervan bij de politie wel belangrijk. Als de vermeende oplichter vaker voorkomt in de data van de politie, zal er een patroon van oplichting aan het licht (kunnen) komen. Dan is het van belang dat zo veel mogelijk aangiftes bij de politie bekend zijn, zodat de serie-oplichter effectief kan worden vervolgd. Is het een eenmalige actie van de verzender van de iPhone geweest, dan is bewijzen van de misdaad moeilijk: daar heb je gelijk in, maar of het maar eenmalig was, is voor de vraagsteller onbekend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee ik heb betaald via paysafecard achteraf natuurlijk heel dom...alleen kunnen ze niet achterhalen wie de track en trace code heeft gekocht en had pakketje heeft verzonden en vanaf welke winkel?
Je kan het zeker achterhalen. Als je via marktplaats hebt betaald krijgt de verkoper een verzendlabel, met retouradres van de verkoper. Dat kun je op postnl app zien. Als je het buiten marktplaats gekocht heb, kan met die rekeningnummer.