Is het hebben van een zwaard mogelijk zonder vergunning?

Ik wil een zwaard gaan aanschaffen maar kan niet echt duidelijk vinden of dat nu gewoon mag. Het is geen decoratie zwaard in ieder geval, ziet er zo uit.
https://www.zwaard-kopen.nl/nl/samoerai-zwaarden/practical-katana-.html
Graag hoor ik de reactie, ben ook 17 jaar.
mvg,
Arnold

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
Amadea
4 jaar geleden
Nee. Kinderen behoren geen steekwapens te bezitten. Word lid van een aikido club, dan kun je daar leren hoe je op een goede manier weerbaar wordt.

Antwoorden (1)

"Is het hebben van een zwaard mogelijk zonder vergunning?"

Ja dat mag.

https://www.zwaardkring.nl/training/zwaarden-en-de-wetgeving
"
ZWAARD
Degens, sabels, zwaarden vallen onder andere onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2 van de wapenwet, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn.

Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden, mits u 18 jaar of ouder bent. Uit artikel 26 lid 5 van WWM blijkt namelijk dat het voorhanden hebben van een wapen van categorie IV door personen die de leeftijd van 18 jaren nog niet hebben bereikt, verboden is.
"

"Graag hoor ik de reactie, ben ook 17 jaar."
In dat geval zal je dus nog maximaal een jaar moeten wachten.