wat zijn mijn rechten als consumeerder in het buitenland?

Goedemiddag,

Ik heb 4 maand geleden een aankoop gedaan bij een buitenlandse webshop. toen ik mijn product niet heb ontvangen heb ik contact opgenomen met hun klantenservice, de situatie uitgelegd en op antwoord gewacht.

de webshop gaf aan het door te sturen naar het juiste onderzoeksteam. dagen gingen voorbij en ik kreeg geen antwoord. ik ben er meerdere keren in deze maanden achter aan gegaan en ik krijg altijd het bericht dat ik maar geduldig moet zijn en dat hun team er aan werkt.

ik heb mijn geduld bewaard maar na 4 maand ben ik hier behoorlijk klaar mee.

weet iemand wat mijn rechten en plichten zijn en hoe ik hier in iets kan berijken?

*Ik heb betaald via Ideal. de bank geeft aan hierdoor niks te kunnen betekenen.
*er staan onder het tabje "contact us" een +44 (verenigd koninkrijk) , +1(amerika) en een +603 (internationaal) telefoonnummer.

advies is op prijs gesteld!,

mvg,

RR

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
LeonardN
4 jaar geleden
Wat van belang is, is of de webwinkel zich op Nederlandse klanten richt. https://ictrecht.nl/2012/10/10/buitenlandse-webwinkel-voor-de-nederlandse-rechter-slepen/ Dat kunnen er nogal wat zijn. Alleen de optie om de Duitse webwinkel in de Nederlandse taal te bekijken is niet voldoende. Anders wordt het als de webwinkel in de Nederlandse taal te bekijken is, in Nederland levert en een Nederlandse betaalmethode zoals iDeal aanbiedt. Hiermee laat de webwinkel duidelijk zien klanten te willen winnen in Nederland. Dus is het Nederlandse recht van toepassing met alle gevolgen van dien. De vraag is dus wat jij daarover kan vertellen.
tinus1969
4 jaar geleden
Welke buitenland? Waar is de webshop gevestigd, op welk recht beroepen ze zich?

Antwoorden (2)

Als je iets koopt in het buitenland gelden de buitenlandse regels. Die zijn niet altijd van dezelfde kwaliteit als de onze; de consument die in ons land iets koopt bij een webshop, is goed beschermd. En ieder land heeft weer eigen regels. In het slechtste geval stelt de shop dat ze het product wel hebben verstuurd maar dat het kennelijk zoek geraakt is bij de post.

En inderdaad: een bank kan niets doen in zo'n geval. Die voert alleen betaalopdrachten uit en mag bijv. geen betaalopdrachten terugdraaien die je met iDeal gedaan hebt.

Advies (als de kosten van het product de moeite waard zijn om actie te ondernemen): contact opnemen met een advocaat die thuis is in het consumentenrecht van het desbetreffende land.
Gezien de hoogte van een advocatentarief is "je verlies nemen" vermoedelijk het beste advies. Iets kopen in het buitenland brengt meer risico met zich mee dan kopen bij een Nederlandse webshop.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Als je iets koopt in het buitenland gelden de buitenlandse regels." Dat is niet in alle gevallen helemaal waar.
https://ictrecht.nl/2012/10/10/buitenlandse-webwinkel-voor-de-nederlandse-rechter-slepen/
Toegesneden op de Twittervraag: op het moment dat een Duitse webwinkel artikelen verkoopt in Nederland en de webwinkel zich richt op Nederland, valt de webwinkel onder Nederlands recht. Hieruit vloeit voort dat een consument de Duitse webwinkel voor een Nederlandse rechter kan slepen. Of dat voor de vrager geldt is een tweede.
Het is geen best teken dat je op de website niet kunt vinden op welk adres de webshop gevestigd is. Dat is echt het eerste waarop je moet letten wanneer je iets bij een webshop (in of buiten Nederland) bestelt!
Als deze webshop binnen Europa in een EU-land gevestigd is, heb je een redelijke mate van rechtsbescherming. Engeland is op dit moment nog lid van de EU en daarom raad ik je aan om even juridisch advies in te winnen bij het EEC in Utrecht. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Mocht dat niets opleveren, dan kun je misschien nog terecht bij de Geschillen Commissie in het land waar de webshop is gevestigd. Succes!
** EEC moet natuurlijk zijn ECC, het Europees Consumenten Centrum.