Heb ik het recht om te retourneren?

Ik heb een shirt online besteld maar het is van zeer slechte kwaliteit, nu beweert de klantenservice dat ik het niet kan retourneren omdat het een Sale-product is. (bij het kopen was ik me ervan bewust dat sale producten niet geretourneerd konden worden). Maarja ik weet nou niet of de winkel dat zo maar kan bepalen dat sale niet kan worden teruggestuurd. Zijn hier regels over?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen je het kocht stemde je in met de verkoopvoorwaarden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gelukkig worden consumenten extra beschermd door de wetgever, in het bijzonder wanneer zij op afstand een prodoct kopen. Zij kunnen het product immers niet van tevoren in het echt zien. Die bescherming geldt dus ook als ze instemmen met algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wetgeving.
TurfGraver
6 jaar geleden
Toen de verkoper een zaak begon (en zich inschreef bij de kvk) stemde deze met de handelsvoorwaarden volgens de Nederlands wet in.
En in dit geval met de bedenktijd bij koop op afstand in het bijzonder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de website duidelijk vermeldt dat er geen herroepingsrecht is op het artikel en u stemt er mee in door het toch te kopen, dan zou de webshop wel eens in het gelijk gesteld kunnen worden. Daar zijn genoeg gevallen van bekend.
De minnen bij de antwoorden zijn overigens niet van mij.
LeonardN
6 jaar geleden
De webshop moet zelfs oppassen dat ze hier geen boete voor krijgen, de wet is hier kristalhelder over. Dit mag absoluut niet.
https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JoanDArc, welke gevallen dan? Ik ben dan wel benieuwd naar de rechterlijke uitspraken waarop je doelt. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het vaak voorkomt dat een rechter, geheel in strijd met het dwingendrechtelijke karakter van de wetgeving rond consumentenkoop op afstand, zou oordelen dat er rechtsgeldig contractueel is afgeweken van de wetgeving. Daarmee zou geheel voorbij worden gegaan aan de bescherming van kwetsbare consumenten op het internet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bestudeer nog eens de Europese richtlijn consumentenrechten en hoe deze is geïmplementeerd in het Nederlandse Burgerlijk Wetboek.
SentWierda
6 jaar geleden
@JoanDArc: wat in de verkoopvoorwaarden (=algemene voorwaarden) staat is in feite niet zo belangrijk. In veel gevallen zijn verkoopvoorwaarden niets rechtsgeldig.
Nogal wat bedrijven 'bedenken' zelf algemene voorwaarden, vooral in hun eigen voordeel.
De Consumentenbond is niet blij met zulke algemene voorwaarden die 'onredelijke bepalingen' bevatten. 'Onredelijke bepalingen ' kunnen door de rechter van tafel worden geveegd.

Antwoorden (2)

Hier zijn regels over. Op de site van de Consumentenbond staat daar informatie over.
Daar staat ook een rijtje situaties, waarin je niet het recht hebt om het artikel te retourneren. Het feit dat het om een Sale-product gaat, staat niet in dit rijtje.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het antwoord is niet volledig, maar ik vind de minnen niet helemaal terecht. Samen met het antwoord van NickBoven wordt duidelijk dat van de bedenktijd voor consumenten bij koop op afstand niet kan worden afgeweken, tenzij er sprake is van wettelijke uitsluiting van het herroepingsrecht. De grond die de webshop aanvoert om de retournering te weigeren, is inderdaad geen bij wet voorziene grond.
Ja, je mag dit online gekochte product binnen 14 dagen na ontvangst retour sturen. Het maakt niet uit met welke reden en het maakt ook niet uit of het in de sale was of niet. De bedenktijd bij koop op afstand is hier gewoon van toepassing, want het lijkt niet te gaan om een van de uitzonderingen (zoals maatwerk kleding).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit lijkt mij een goed antwoord. De wettelijke bedenktijd bij koop op afstand is dwingendrechtelijk van aard. Er kan niet ten nadele van de consument van worden afgeweken middels algemene voorwaarden.
LeonardN
6 jaar geleden
+
Voor diegenen die toch nog twijfelen: https://goo.gl/vmYLLG D
bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen! Onlangs kregen enkele webwinkels nog een forse boete omdat ze onterecht beperkingen oplegden. ..We komen..zaken tegen die vaak uitgezonderd worden, maar wettelijk niet toegestaan zijn. De volgende zaken mag je NIET uitzonderen...
-Aanbiedingen