Als douane kosten te hoog zijn, kan ik er dan voor kiezen om mijn geld terug te krijgen?

Ongeveer een maand geleden had ik een Amazon gift card van $30 gekregen. Ik had geen idee wat ik ermee moest kopen, uiteindelijk had ik 2 dingen t.w.v. $29. Toen ik naar het betaal menu ging, stond er dat er per product nog ongeveer 7 euro per product bij kwam voor "shipping & import fees" ookal stond er dat het over $25 gratis bezorgd wordt. Nou, geweldig. Dus ik twijfelde nog of ik gewoon 1 van de 2 producten zou nemen, maar ik koos er toch maar voor om ze allebei te nemen. Dus, 14 euro lichter maar toch wel blij dat ik het gedaan heb.

Nu, ongeveer 5 dagen later, krijg ik een email van DHL dat ik €23,85 aan douane kosten moet betalen. Dit wil ik echt niet doen, maar als ik het niet doe voel ik me echt opgelicht. En ik heb al extra geld betaald omdat ik het zo graag wou. En die €23,85 is maar voor een van for producten, dus de kans is aanwezig dat ik het straks voor dat andere ook nog zou moeten betalen.

Mijn vraag is dus; is er een mogelijkheid om dit geld op de een of andere manier terug te krijgen als ik die €23,85 betaal, en als ik niet betaal, kan ik dan ook mijn geld terug krijgen dat ik er aan heb uitgegeven? Ik weet dat het niet heel veel is maar anders voel ik me gewoon opgelicht...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Een verzender vanuit het buitenland kan nooit invoerkosten verrekenen voor Nederland.
Wanneer je iets besteld uit het buitenland wat een waarde heeft van €22 of meer moet je inklaringskosten en ook nog btw voor betalen.
In jouw geval heb je producten besteld met een waarde van €38 (totaal)

Voor die €38 moet je 21% btw en inklaringskosten betalen

38 x 0,21 = €8 + €15 inklaringskosten van DHL = €23

dus het is normaal om zoveel extra te betalen voor je producten, je hebt met die €14 waarschijnlijk de kosten betaald voor het verzenden en de douanekosten van het land van herkomst. De Nederlandse douane kosten heb je niet betaald, dat is dus die €23
Uiteindelijk ben je dus heel hard opgelicht maar helaas is het zo geregeld.

Bestel voortaan die 2 producten apart of vraag de verzender of die het als een Gift wilt sturen, dan kan je vrij bestellen tot €45