Wat kun je doen tegen een (vrijwel zeker) frauduleuze webwinkel?

Mijn vrouw wilde schoenen en kleding bestellen via een website, maar had er een vreemd 'gevoel' erbij. Bij nadere bestudering was de klantenservice een 06 nummer, kent de KvK het bedrijf niet, kun je alleen met credit card betalen en zit er op het vermelde adres een Chinees restaurant. De naam van het 'bedrijf' is een afkorting die voor zoveel andere doeleinden wordt gebruikt, dat eventuele klachten tussen de vele websites verdwijnen.

Kun je een dergelijke website ergens laten controleren om slachtoffers te voorkomen, of is dat zinloos en/of niet mogelijk?

6 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Info
https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html
paulus811
6 jaar geleden
Bedankt TurfGraver voor je reactie, maar van oplichting is geen sprake, er is namelijk niets besteld. Ik wil juist voorkomen dat anderen de dupe worden, maar om die reden kun je geen aangifte doen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Heb je je antwoord. :)
TurfGraver
6 jaar geleden
Alles wat u opnoemt is geen ovetreding.
Ook u mag op uw (restaurant) adres zonder ingeschreven te staan bij de kvk spullen te koop zetten met uw 06 als service nummer. En de klanten via cc laten betalen. Belastingdienst zal dan wel geïnteresseerd zijn in u.
En als u niks levert pleegt u fraude.
paulus811
6 jaar geleden
Klopt Turfgraver, ik zeg ook niet dat het oplichting maar vind het wel verdacht. En juist dat is mijn probleem, want op dit moment is voor mij de enige manier om het zeker te weten iets te bestellen bij deze site.
TurfGraver
6 jaar geleden
Begrijp je zorg en goed dat je het verdacht vindt.
Maar met dat alleen kun je zoals je kunt lezen geen aangifte doen. :-/
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop-of-nep-shop
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onder andere deze, ook als onderdeel van politie. Vooral ter informatie voor jezelf trouwens, niet zozeer als waarschuwing richting derden.
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

Antwoorden (1)

Je kan hiervan een melding doen bij de Fraudehelpdesk.

Zie https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-abc/wat-is-marktplaatsfraudewebwinkelfraude/.
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Bedankt Antoni, maar deze website is al er sprake is van fraude en daar is in mijn geval geen sprake van, want er is niets besteld. Deze site meldt ook heel duidelijk dat ze niet de fraude opsporen, dus gaat het niet werken vrees ik.