Verlopen paspoort.. Kan ik nu een pakketje ophalen??

Ik heb een paspoort maar die is verlopen sinds een weekje nu. Ik ga binnekort een nieuwe aanvragen maar mijn vraag is;

Ik wil iets bestellen online, alleen wil ik niet dat mijn ouders dat zien (aangezien ze altijd heel moeilijk doen over geld en ze willen liever niet dat ik dingen online bestel), dus nu wil ik het bij een vriendin laten afleveren. Maar als zei niet thuis is zou het pakketje afgeleverd worden bij het dichtsbijzijnde postkantoor. Kan ik mijn pakketje dan ophalen met een paspoort dat sinds een week niet meer 'geldig' is??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
tinus1969
6 jaar geleden
Kan je vriendin het niet op haar nama bestellen? Overigens hoor je minstens 1 geldig ID te hebben. Je moet dus je ID verlengen.

Antwoorden (2)

PostNL meldt duidelijk alleen genoegen te nemen met een geldig legitimatiebewijs. Dus eerst maar een nieuw paspoort of id-kaart regelen en daarna je bestelling plaatsen/afhalen.

"Mislukt ook de tweede bezorgpoging, dan gaat de zending naar een PostNL locatie in de buurt. Hier kunt u de zending binnen 2 weken afhalen, daarna gaat deze retour afzender. Vergeet niet bij het afhalen een geldig legitimatiebewijs mee te nemen." (bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Op zich heb je gelijk (plus).
De praktijk is echter echt anders. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren
Met een verlopen paspoort kun je ook gewoon een pakketje ophalen bij een Postnl agentschap. Officieel mag het misschien niet maar je krijgt het gewoon mee. In mijn geval was dat bij de Primera en mijn paspoort was langer dan een jaar verlopen.

Ik denk trouwens eerder dat dat pakketje bij een van de buren van die vriendin van je terechtkomt als die vriendin niet thuis is.