Ik wil graag iets kopen via marktplaats. Hoe kan ik het overmaken en zeker van zijn dat ik niet opgelicht word?

7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeker ben je nooit dat je niet wordt opgelicht.
Overmaken met Paypal is wel het veiligst! Dit omdat je aankoop dan verzekerd is en je je centen terug krijgt mocht het product niet worden geleverd.
bamibal
7 jaar geleden
Maar de meeste verkopers op Marktplaats accepteren geen Paypal. Het veiligst is gewoon zelf je aankoop ophalen en ter plekke afrekenen.

Antwoorden (1)

De veiligste manier is het artikel zelf ophalen en contant betalen.

Als de verkoper Paypal aanbiedt, kun je met Paypal betalen. Je krijgt deze bescherming indien:
•Het aankoopbedrag in één keer is betaald.
•Het product verzonden is binnen Nederland.
•Het product met post verzendbaar, fysiek tastbaar product is (de groep Tickets en Kaartjes is niet gedekt).

Als je geld via de bank overmaakt, heb je nooit 100% garantie dat je niet opgelicht wordt.
Het is belangrijk dat je weet met wie je zaken doet. Zeker wanneer je niet in persoon de transactie afhandelt. Bekijk hoe lang de verkoper actief is op Marktplaats (maar daar heb je niets aan als het account gehackt is).
Vraag altijd om persoonlijke gegevens van de verkoper. Als er iets mis gaat of de verkoper houdt zich niet aan zijn afspraak, dan kun je later altijd contact opnemen of eventuele andere stappen overwegen.
Via de telefoon is vaak de makkelijkste en snelste manier om contact te zoeken met elkaar. Vraag bij voorkeur naar het vaste telefoonnummer van de verkoper. Een mobiel nummer is anoniem en moeilijk te achterhalen. Controleer eventueel nog de naam en het adres in combinatie met een vast telefoonnummer met behulp van de telefoongids.
Je kunt diverse internet pagina’s raadplegen om meer informatie over de verkoper te achterhalen:
•Zoek via een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) op naam, telefoonnummer en bankrekening van de (ver)koper. Als de (ver)koper malafide is, dan is de kans groot dat slachtoffers gegevens op een forum over internetoplichting hebben geplaatst.
•Controleer hier vooraf of de (bank)gegevens bekend zijn bij de Politie.
•Achterhaal via de Kamer van Koophandel of een bedrijf staat ingeschreven en gebruik deze gegevens om telefonisch contact op te nemen en/of het bezoekadres te achterhalen.
•Raadpleeg de diverse internet- en discussiefora waar gebruikers ervaringen en tips met elkaar uitwisselen.

En als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan…
SimonV