Ik heb bij Dixons iets gekocht ( online), maar ik wil het nu annuleren omdat het niet op tijd is aangekomen. Hoe moet dat?

Ik heb een behuizing voor mijn pc gekocht en 21 mei besteld. Er stond reserveren, wat mij de eerste keer niet op viel, en ik verwachtte hem dus de 22ste. Alleen is hij niet komen opdagen m heb ik hem dringend nodig. Nu wil ik hem dus op een andere webshop bestellen, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn geld terugkrijg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dixons handelt voor de online verkoop volgens de Algemene Voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie die tot stand zijn gekomen in overleg met de Consumentenbond.

Als je 'm op 21 mei hebt besteld, heb je op dit moment geen recht op geld terug. Het bedrijf heef in principe 30 dagen de tijd om een bestelling uit te voeren. Zie onder:

"Artikel 11 - Levering en uitvoering
(...)
Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
(...)
Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
(...)."

Maar, geen nood. Als het product geleverd is, kun je het alsnog terugsturen, zoals bij alle webshops. Dan betaal je hoogstens de verzendkosten voor de retourzending. En krijg je je geld terug. Zie artikel 6 en 7:

Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.

(...)

Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
In welke bepaling van de algemene voorwaarden staat dat een nog niet geleverd besteld product binnen 30 dagen kan worden geannuleerd? Vraagsteller kan het binnen een bepaalde termijn terugsturen na ontvangst en krijgt dan zijn geld terug. Maar dat is wat anders. Hij kan natuurlijk wel proberen wat te 'regelen' via de klantenservice want anders moet men eerst het product leveren waarna hij het kan terug s turen en zijn geld terugkrijgen. Maar dan is het een kwestie van service.
Je kunt contact opnemen met de klantenservice en de bestelling annuleren en geld terug vragen.

Als de bestelling toch nog wordt geleverd, dan kun je gebruik maken van de bedenktijd. Je kunt het dan terugsturen. Je hoeft dan alleen de kosten voor het terugsturen te betalen. De bedenktijd is zeven werkdagen. Zaterdag, zondag en feestdagen tellen niet mee. Als je binnen de bedenktijd een product terugstuurt moet de webshop je binnen dertig dagen terugbetalen.