Een bestelling ontvangen zonder betaald te hebben kan dat?

ik heb een bestelling gekregen waarvoor ik niet heb betaald. Ik had een aantal produkten in het winkelwagentje gezet en mn gegevens ingevoerd maar nadat ik er over nadacht wou ik ze niet meer. Dus ben ik niet verder gegaan naar betalen. en je kon alleen via ideal betalen, iets wat ik niet heb gedaan maar wel het pakketje kreeg met de produkten.
Kan ik hier problemen mee krijgen, want ja eigenlijk wil ik stiekem die produkten wel, als ik dr niks voor hoef te betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Amadea
11 jaar geleden
Kijk je bankafschrift eens na, het zou me niet verbazen als jij er wel degelijk voor betaald hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke webwinkel was het?
capthavoc
11 jaar geleden
das wel het trucje he, je iets sturen en dan is het vaak ook nog iets dat je meerdere keren krijgt ?
voor je het weet ben je het haasje, druk ik me netjes uit
want als je een ideal betaling afmeld en het toch krijgt dan
is er iets goed mis.
dus probeer er zo snel mogelijk van af te komen

Antwoorden (3)

de kans is wel erg groot dat je alsnog de rekening thuis krijgt, en je moet je dan alsnog betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige situatie waarin je gezonden goederen "om niet" (dus gratis) mag houden, is wanneer je ze zonder ook maar enige aanleiding en ongevraagd toegezonden hebt gekregen, met het doel hiermee een verkoop te genereren.

Hoewel de zending duidelijk met het oog op omzet is gedaan, is aan het ongevraagd-criterium bij jou niet voldaan. door de producten in het winkelwagentje te zetten, heb je de eigen koopintentie laten blijken.

Je hebt ook je gegevens ingevoerd en blijkbaar bevestigd, waarna je naar ideal ging. Ideal is echter alleen het betalen. Bij het bevestigen van je gegevens, heb je -zo kan en zal worden geargumenteerd- je rechtsgeldig je wil laten blijken om te komen tot een rechtshandeling. De wederpartij heeft hier -blijkens de zending- mee ingestemd.

Daarmee is sprake van een rechtsgeldige koop.

Dat is het legale blabla verhaal. Maar in de praktijk zal het er simpel op neerkomen dat je het ofwel betaalt, ofwel terugstuurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, je kunt vaak iets laten toezenden en achteraf betalen met acceptgiro of vooraf betalen met ideal. Als het precies zo gegaan is als vraagsteller zegt klopt er iets niet omdat er geen bevestiging is gegeven maar het kan best dat er wel bevestigd is maar geen betaling is gedaan en de webwinkel denkt dat je dan wel achteraf betaalt. Welke webwinkel was het want daar zou ik nooit meer willen kopen!
Zoals Jeroenla al beschreef is er sprake van een koopintentie geweest bij het plaatsen van de producten in de winkelwagen. Helaas komen dit soort dingen vaker voor zeker nu er steeds meer particulieren zich voordoen als webwinkeliers.
Een simpel open source shop software pakketje en verkopen maar, zonder te weten wat er binnen die software gebeurd. Geregeld worden de bestellingen die in die software gedaan worden al naar de webwinkelier gemaild voordat de Ideal plugin een 'success' melding naar de webshop retour heeft gemeld na een succesvolle Ideal betaling (of andere betalingsmethode).
De webwinkelier krijgt een mailtje met jouw nieuwe bestelling en heeft deze uitgeleverd zonder te controleren of er betaald was. Stom van hem/haar, maar aangezien je zelf de producten geselecteerd hebt en er in Nederland wettelijk verplicht is om een betalingsmogelijkheid aan te bieden die achteraf betalen mogelijk maakt, valt het bedrag en evt. verzendkosten alsnog te vorderen.

Wij hebben in de webshop de zaak omgebouwd, er wordt pas mail gegenereerd als de betaling geslaagd is. De klant krijgt dus ook pas mail als de Ideal betaling succesvol was als er voor een Ideal betaling gekozen is.

Relaas van bovenstaand verhaal, als je geen kosten wil maken moet je het pakket binnen 7 dagen na aankomst retour sturen. De webwinkelier kan dan je dan nergens meer op aanspreken aangezien je recht hebt op de afkoelingsperiode (zichttermijn) van 7 dagen nadat de bestelling afgeleverd is. Na 7 dagen is de verkoop een feit en zal je moeten betalen als de webwinkelier daarom vraagt.