Waarom is cup AA kleiner dan cup A en cup DD groter dan cup D?

Deze vraag is me ooit gesteld ik had wel een conclusie maar ik wil jullie eerst horen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
21.3K
Annswers
13 jaar geleden
Waarom heb jij eigenlijk geen zeehond als avatar?
Annswers
13 jaar geleden
Heej daar is ie! Ik hoor gelijk dat geluidje van Seaberd!

Antwoorden (7)

Zo is nu eenmaal de afspraak ooit gemaakt,maar ik ben het eens,dat het onlogisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is dat zo gegroeid: Je hebt 4 maten cups en dan blijkt de kleine te groot, en de grootste nog te klein; Moet je iets En toen is besloten om de letters te verdubbelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou inderdaad misschien logischer zijn als er dezelfde aanduiding als bij kleding aan werd gegeven: xxs, xs, s, m, l, xl en xxl. Al is de cupmaat ook weer praktisch. Wellicht kan xa en xd uitkomst bieden? :). Ik denk dat er verder geen speciale reden voor is dat er voor de huidige optie gekozen is. Inderdaad gewoon de afspraak, zoals hierboven al gezegd werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is logisch: A is de kleinste en D de grootste; dus is AA de kleinste van de kleinste (dus kleiner dan A) en DD is de grootste van de grootste (dus groter dan D).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Logisch ;)
Europese BH maten
Om wat meer orde en duidelijkheid te scheppen in de verschillende maten van kledij kwam er de Europese norm, EN 13402. Voor BH maten betekent dit dat de omtrek onder de borst overeenkomt met de aanduiding op het etiket. De cupmaten wordt bepaald door het verschil van de borstomtrek boven en onder de borst. De dubbele letters zijn ook verdwenen, DD is E. Dit systeem wordt in Nederland courant gebruikt.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Op een of andere manier schept dit antwoord alleen maar verwarring bij mij. Wat is EN 13402? 'Voor BH maten betekent dit dat de omtrek onder de borst overeenkomt met de aanduiding op het etiket' ???? Wat bedoel je met courant gebruikt?
Gosard heeft deze maten bedacht om aan te geven dat AA kleiner is dan A. Deze maten zijn reeds 3 jaar geleden uit de markt gehaald.

Toegevoegd na 23 minuten:
Gossard met twee "ss"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Toch heb ik onlangs zowel bij de Hema als bij de Livera toch echt AA-beha'tjes zien hangen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan best. Er worden miljoenen BH's gemaakt en als ze 3 jaar geleden gestopt zijn met ze zo uit de fabriek te laten rollen kan jij ze zowel bij de Hema als bij de Livera toch echt AA-beha’tjes zien hangen.
Annswers
13 jaar geleden
Waarom zijn ze uit de markt gehaald?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AA is er nog stééds. Alleen heet de dubbel D nu E, nu we dankzij de zegeningen van de plastische chirurgie deze uitzonderlijke maat tot norm hebben bevorderd. Je kunt trouwens tot en met cup K of L krijgen als je je best doet.
De letter geeft het relatieve formaat vande borst aan, omdat de borstomtrek alleen niets zegt over de grootte van de borst en de onderlinge afstand tussen de borsten.

Om een behamaat te bepalen, moet je zowel de borstomvang als de onderborstomvang opmeten. Trek die van elkaar af, en het aantal centimeters bepaalt de cupmaat. Zo heeft iemand met kledingmaatje 38 en een borstomvang van 80 cm en een onderborstomvang van 70 een leuk A-cupje. Maar ook iemand met maat 52 met een borstomvan van 110 en een onderborstomvang van 100 heeft een A-cup, al ziet het model beha er totáál anders uit.

De letters zijn er ooit willekeurig aan gegeven. B was de gemiddelde borst, A de kleine borst en C de grote borst. D was de extreem grote borst, en wie daar nog niet genoeg aan had, kon zelfs een dubbele D krijgen. Daar hield het wel mee op, eigenlijk. Voor wie nog helemaal geen beha nodig had maar er wel een wilde dragen, is op een gegeven moment de AA-cup in het leven geroepen. Een beha is bij die borstomvang echter geen noodzakelijkheid.

Echter, door het veranderde westerse voedingspatroon (hormonen !) is de borstomvang nogal toegenomen, evenals het gemiddelde overgewicht, en werden ook nog grotere maten commercieel aantrekkelijk. En dan heb ik het nog niet eens over de plastische chirurgie, die eigenlijk van nature niet bestaande maten als 70-75 F mogelijk maakt.
De dubbel D met name is zo gewoon geworden, dat die een jaar of tien geleden al gesneuveld is en vervangen door E. Maar in de speciaalzaak kun je zelfs tot cup K of L terecht voor een niet op maat gemaakte standaard beha.

Maar het oude ABCD(E)- maatsysteem wordt nog steeds breed gehanteerd. Willekeur, natuurlijk, maar wel duidelijk.