Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarvoor dienen die flappen op de schouders bij bikersvesten?

Ik zoek een bikersvest, een beetje tussen stoer maar tegelijk vrouwelijk. Nu hebben vele vesten een flap die vastgenaaid is bovenaan de mouw en met een drukknop vasthangt aan de schouders, bij de hals. Ik kan helaas geen foto delen maar hoop dat dit duidelijk is.
Die flappen zijn super onhandig, zeker voor mij omdat ik altijd een rugzak draag.
Ik kan helaas geen foto delen, maar het gaat dus over zo een vest: https://www.kodiakshop.nl/Leather?product_id=446. Hierop zijn de flappen duidelijk te zien... maar voor wat dienen ze?
Maar wat is het nut ervan eigenlijk, van die flappen? Of is dit enkel versiering?

2 jaar geleden
in: Mode
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is geen versiering. Die lussen op de schouder dienen oorspronkelijk om de tas met spullen en de munitie van militairen tijdens actie op zijn plek te houden. Het was rond de Eerste Wereldoorlog bedacht voor legerjassen. Op de schouderlussen konden bovendien badges worden bevestigd die de rang van de militair aangeven. En het is een hulpmiddel om epauletten aan vast te maken.

Dus ga je met dat vest aan een sprintje maken, dan kun je jouw tas aan een schouderlus vastmaken zodat je die niet kunt verliezen.
(Lees meer...)
Amadea
2 jaar geleden
(15jul21)
Die lussen op een bikersvest zijn puur versiering. Het versterkt de gelijkenis met militaire en andere uniformkleding.

Oorspronkelijk waren die lussen in het leger bedoeld om er epauletten aan te bevestigen.

En wat zijn epauletten dan?
Epauletten waren in de 19e eeuw een soort beschermkussentjes om de kwetsbare schouder te beschermen tijdens een sabelgevecht.

Echter, toen men in het leger eenmaal was overgegaan op vuurwapens is men een meer ornamentele soort epauletten gaan gebruiken om rangonderscheidingtekens (‘sterren en strepen’) op aan te brengen, de zgn. schuifpassanten. De lussen op de schouders droegen dus wederom epauletten maar die hadden een andere functie gekregen in het leger.
En de lussen waren sowieso ook handig om er binnenshuis (bijvoorbeeld in de kantine) de opgerolde baret onder te steken.

Eenmaal nuttig gebleken op militaire uniformen zijn ze ook op andere uniformen verschenen, zoals van politie en brandweer en op de overhemden van piloten.

Lussen zonder epaulet of schuifpassant op een burgermans kledingstuk zijn dus een versiering die beoogt bij te dragen aan het stoere voorkomen van de drager.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding