Hoe voorkom ik dat de zolen van mijn sneakers geel worden?

Ik had een jaar of 4 gelezen witte nikes gekocht. Helaas zijn de zolen helemaal verkleurd, ze zijn geel geworden ter vergelijking met de rest de schoen. Ik vind dit niet mooi.

Nu heb ik pas van mezelf weer eens een nieuw paar nikes mogen kopen, deze hebben ook weer witte zolen. Natuurlijk wil ik er een behoorlijke tijd mee doen en wil ik voorkomen dat ze na een tijdje weer geel worden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Mode
27.5K
dudemeister
4 jaar geleden
maak een papje van baking soda en water: spierwit worden ze ervan.
Daarnaast kam je nog 10tallen andere dingen doen met baking soda - NB dus geen baksoda hé

Antwoorden (2)

Regelmatig goed schoonmaken volgens de tip:
Stap-Voor-Stap Je Witte Zolen Van Je Sneakers Schoonmaken
Zet je schoenen met de vieze witte zolen op een oude krant of magazine;
Maak 1 van de 2 oude doeken vochtig en probeer zoveel mogelijk viezigheid van je witte zolen af te schrobben;
Spuit wat schuurmiddel in het kommetje en voeg daar 2 eetlepels aan water aan toe;
Meng de mix van schuurmiddel en het water totdat er mooie pasta ontstaat;
Dompel de oude tandenborstel in de mix;
Schrob met de oude tandenborstel je witte schoenzolen verder schoon;
Maak je witte zolen van je sneakers droog met stuk keukenpapier;
Maak de oude tandenborstel goed schoon onder lauw water;
Spuit wat witte tandpasta op de oude tandenborstel;
Schrob nu opnieuw je witte zolen van je sportschoenen met de witte tandpasta;
Als je witte zolen mooi schoon en wit eruit zien kun je het opnieuw droog maken met een stuk keukenpapier.
Naast het schoonmaken van je witte of vergeelde zolen met onder andere witte tandpasta kun je ze ook in de wasmachine gooien. Als je durft natuurlijk.. Gelukkig is het niet al te ingewikkeld.
Let op: Je kunt alleen schoenen van stof wassen. Leer kan beschadigen in de wasmachine.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zolen worden geel door invloed van zonlicht. Zet je schoenen in een dichte kast als je ze niet draagt, dan worden ze minder snel geel. Helemaal voorkomen kan niet, maar het vertraagt het proces behoorlijk.

Vergeelde zolen kun je weer wit krijgen door ze in te smeren met waterstofperoxide en dan onder een uv-lamp te zetten. Alleen uv-licht (zoals in zonlicht) maakt het kunststof geler, maar in combinatie met waterstofperoxide wordt het juist weer minder geel.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ga dat peroxide eens proberen op die oude sneakers. Ik had wel een tip gekregen in de winkel toen ik die nieuwe laatst kocht, iets met spray, maar ik verstond er helemaal niks van (drukte in combinatie met dichte oren door verkoudheid), niet handig natuurlijk. Ik probeer nog contact op te nemen met de winkel maar het lukt maar niet..
Inekez1
4 jaar geleden
Spray... Om te voorkomen dat je nieuwe sneakers snel vies worden, kun je ze impregneren met spray. Daardoor wordt zowel vocht als vuil afgestoten en blijven je schoenen langer schoon (en droog). Je kunt het krijgen bij elke schoenwinkel, maar ook gewoon bij supermarkten. Er zijn verschillende soorten. Voor leer, voor kunststoffen, of voor beide geschikt. Je kunt het ook gebruiken op kleding, rugzakken etc. Kost een paar euro, transparant dus je ziet er niks van.