Is kleurstof van kleding uit China giftig?

Met wassen zie je veel kleurstof er van kleding af komen, vooral van goedkope kleding, is er controle op kleurstof in kleding uit de goedkope export landen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Mode
5.6K

Antwoorden (1)

Ja, de kans op giftige kleurstoffen van kleding uit China is zeer groot. Wil je er zeker van zijn dat jouw kleding geen (potentieel) schadelijke stoffen bevat, dan moet je kleding kopen die in westerse landen wordt gemaakt.
Bij de kledingproductie worden in China gifstoffen gebruikt die in Europa allang zijn verboden. Sommige chemicaliën zijn zelfs in kleine hoeveelheden al erg giftig. Van andere stoffen zijn de gevolgen voor mens en milieu, zeker op de lange termijn, nog niet onderzocht.

Er is nog steeds geen strikte globale regelgeving voor het gebruik van sommige toxische chemicaliën in de textielindustrie. Noch is er enige regelgeving in de producerende landen.
als China.
SimonV