Welk soort bontjas is dit?

Ik heb een bontjas gekregen. Nu vraag ik mij af welk soort bont dit is.
Hij is zeker 40 jaar oud, altijd goed verzorgd.
Heeft zoals te zien is een (kenmerkend?) zigzag patroon. Zit helaas geen label in.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Mode
5.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Het lijkt mij een bruin geverfde persianer bontjas maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
Persianer is vaak zwart of bruin geverfd. Persianer komt van een 5-15 dagen oud lam van het karakoetschaap.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is een sabel marer jas , waren eind jaren 60/begin 70er jaren erg populair.
Kunnen erg goed blijven en oud, mits je ze goed onderhoud.
Uit felle zonlicht houden in de zomer en bewaren op een donkere koele plaats liefst in een bont zak ( anders gaan ze uitharen)
In de winter juist laten luchten en uitgespreid op een kapstok hangen af en toe buiten ( als je hem niet wilt dragen ) of op de kapstok hangen wel in een koele gang en regelmatig buiten dragen, en hoe ouder ze worden hoe belangrijker dit gaat worden wil jij jou bontjas mooi en goed houden.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk van de marter.
Zie afbeelding:
https://img.ikincielim.com/iel_Resim/Mobiller/1283721.jpg
De marters (Martes) zijn een geslacht van roofdieren uit de familie der marterachtigen (Mustelidae).
De vacht wordt door pelsjagers als waardevol beschouwd en er is daarom op enkele soorten (bijvoorbeeld de sabelmarter) veelvuldig gejaagd.
SimonV